Short Term Staff Training Activity, held from 29/11/2021 to 03/12/2021 at the host institution Szkoła Podstawowa nr 9 in Wejherowo, Poland

W aktywnościach odbywających się w Szkole Podstawowej nr 9 w ramach realizacji projektu ‘Find My Echo in You’ wzięło udział 5 nauczycieli z Turcji, po 4 nauczycieli z Macedonii i Bułgarii, 7 nauczycieli i specjalistów z Polski oraz 10 polskich uczniów. Podczas trwającej 5 dni mobilności uczestnicy brali udział w warsztatach na terenie szkoły, poznawali okolice i miejsca związane z historią i kulturą naszego kraju oraz mogli zapoznać się z charakterystyczną sztuką naszego regionu. Spotkanie zaowocowało ustaleniami dotyczącymi dalszych etapów projektu, nawiązaniem przyjaźni oraz wieloma pomysłami na wykorzystanie nowych pomysłów w pracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami.

29.11.2021

Wizyta gości zaczęła się od tradycyjnego polskiego powitania chlebem i solą. Po powitaniu i krótkiej wizycie w gabinecie pani dyrektor szkoły, udaliśmy się na aulę, gdzie zaplanowane były aktywności na przełamanie lodów. Zadania te w zabawny sposób pozwoliły nam zapamiętać swoje imiona i dowiedzieć się czegoś o sobie.

Następnie, uczniowie klas 7 i 8 przedstawili wykonane przez siebie prezentacje dotyczące naszych krajów partnerskich. Goście mogli dowiedzieć się, jak ich kraje widziane są oczami naszych uczniów. Na koniec wyzwanie – krótka lekcja języka polskiego. Nauczyciele z zagranicy uczyli się podstawowych pojęć w języku polskim, a następnie rywalizowali ze sobą rozwiązując quiz w aplikacji Quizziz.

Potem wizytujący udali się na spacer, zapoznając się z dwoma budynkami naszej szkoły. Zobaczyli oni, jak wyposażone są sale lekcyjne, sala komputerowa, sala językowa, mieli możliwość porozmawiania z uczniami, zobaczenia zaplecza sportowego. Dało to możliwość zapoznania się z polskim systemem edukacji, zauważenia podobieństw i różnic między naszymi krajami w tym aspekcie.

30.11.2021

Warsztatom tego dnia przyświecało hasło: Emocje i Komunikacja, gdyż pojęcie empatii bez nich nie istnieje. Pierwszym zadaniem, jakie czekało na uczestników było wybranie karty obrazkowej, która w jakiś sposób odzwierciedlała ich stan emocjonalny w danym momencie, ich energię. Dzięki temu zadaniu mogliśmy stwierdzić w jakim nastroju znajdują się uczestnicy zabawy, staraliśmy się zrozumieć ich emocje i łatwiej dzięki temu było dopasować dynamikę kolejnych zadań. Następnym wyzwaniem była aktywność: Kanapka. Zadaniem uczestników podzielonych na grupy było napisanie przepisu na kanapkę, podczas gdy jedna z osób wykonuje wszystkie polecenia. W rezultacie żadnej z grup nie udało się stworzyć właściwego przepisu, a to z uwagi na pułapki komunikacyjne. Zadanie miało na celu uświadomić uczestnikom, iż na co dzień posługujemy się dużymi skrótami myślowymi, zakładając, że nasz rozmówca zrozumie o co nam chodzi. Tymczasem nie zawsze tak się dzieje, co często doprowadza do niezrozumienia drugiej osoby. Właściwy sposób komunikowania się i brak założeń na temat rozmówcy, daje możliwość pełnego zrozumienia, a co za tym idzie otwiera drogę do wykazania się empatyczną postawą.

Podczas kolejnego zadania zabraliśmy uczestników na bezludną wyspę, gdzie działając w grupach musieli wykazać się kreatywnością, wyobraźnią, umiejętnością współpracy i przywództwa. Nauczyciele biorący udział w zadaniu: Bezludna Wyspa otrzymali „torebki przetrwania”, w których znajdowały się pozornie nie związane ze sobą przedmioty – od balona, poprzez papierową chusteczkę, aż do gumowej kaczuszki. Zadaniem uczestników było wcielenie się w rozbitków oraz wymyślenie sposobu na przetrwanie, używając przedmiotów, którymi dysponowali. Efektem zadania było dojście do wniosku, że wykazując się współpracą i empatią, nawet gdy ma się niewiele, można sobie poradzić w najgorszych warunkach. Że do przetrwania potrzebne nam jest wsparcie drugiego człowieka, który pobudza w nas chęć do walki oraz kreatywność.

Ostatnim warsztatem zaplanowanym na ten dzień, było zadanie związane z pojęciem komunikacji niewerbalnej. Uczestnicy, wcielając się w role dzikich zwierząt – naśladując ich ruchy i dźwięki mieli za zadanie ustawić się od najmniejszego do największego zwierzęcia. Nauczyciele wykazali się umiejętnościami podzielności uwagi oraz obserwacji. Wcielając się w dane zwierzę musieli jednocześnie obserwować pozostałych, aby wiedzieć na którym miejscu w szeregu stanąć. Mowa niewerbalna pomaga w przekazywaniu emocji, cech osobowości, intencji, oczekiwań wobec rozmówcy, wzmacnia efekt wypowiadanych słów lub dźwięków, uwidacznia cechy temperamentne, tak więc jest kluczowym pojęciem jeśli chodzi o kształcenie postaw empatycznych.

Po udanych zajęciach w szkole, udaliśmy się z wizytą do prezydenta miasta Wejherowa i w tym celu odwiedziliśmy Urząd Miasta, który znajduje się w Ratuszu Miejskim. Prezydent Krzysztof Hildebrandt zapoznał gości z historią miasta Wejherowa, przekazał pamiątkowe albumy i zaprosił do zwiedzenia zabytkowego Ratusza oraz znajdujących się w nim sal historycznych. Po spotkaniu mieliśmy okazję zwiedzić największe zabytki Wejherowa, wraz z przewodniczką Aleksandrą Kurowską-Susdorf – kościół, który jest najstarszym budynkiem w mieście i znajdującą się w nim kryptę ze szczątkami założyciela miasta i jego rodziny, rynek miejski z pomnikiem założyciela, pałac znajdujący się w kompleksie parkowym oraz słynną w całym regionie kalwarię, która jest 3cim najstarszym miejscem tego typu w Europie.

01.12.2021

Tego dnia goście mieli możliwość aby zwiedzić ważne dla naszego regionu miejsca. Pierwszym przystankiem było Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Odwiedzający mogli na własne oczy zobaczyć najdłuższą deskę świata, największe pianino świata, odwiedzić Dom Do Góry Nogami, który jest alegorią współczesnego świata, w którym tradycja i system wartości zostały postawione na głowie. Szymbark położony jest w samym sercu Kaszub i podczas wizyty w tym miejscu można zdobyć wiedzę na temat historii naszego kraju i regionu i kaszubskich tradycji.

Kolejnym przystankiem podczas wycieczki był zamek Malbork, wpisany na listę UNESCO w 1997 roku. Jest to największy z zachowanych w Europie średniowiecznych zamków. Trzyczęściowa twierdza obronna w stylu gotyckim składa się z Zamku Niskiego, Zamku Średniego i Zamku Wysokiego.

Ostatnim miejscem, do którego się udaliśmy był Gdańsk, gdzie uczestnicy wycieczki mogli spędzić czas na jarmarku bożonarodzeniowym lub wybrać się na spacer uliczkami starego miasta. Jest to miasto z ponad 1000 letnią tradycją, morska stolica Polski i jeden z największych portów nad Bałtykiem.

Zwiedzanie miejsc ważnych kulturowo i historycznie, pozwoliło naszym gościom lepiej poznać Polskę, nasze tradycje i lepiej zrozumieć ludzi, którzy tu mieszkają.

02.12.2021

Pierwszym warsztatem przygotowanym na ten dzień była zabawa pod tytułem: Baśń o plemionach. Prowadzący zajęcia czytał historie o 3 różnych plemionach zamieszkujących krainę fantazji. Uczestnicy podzieleni na grupy mieli za zadanie ucharakteryzować się odpowiednio do plemienia, jakie reprezentują. Każda grupa wyglądała inaczej, inaczej się zachowywała oraz przyświecały jej inne wartości. Członkowie plemion odgrywali scenki, które ich charakteryzowały. W trakcie przebiegu historii, członkowie plemion zauważyli i docenili wartości pozostałych plemion i przejęli niektóre z nich. Zabawa kończy się stworzeniem jednego wielkiego plemienia nazwanego plemię empatii, w którym różnice między uczestnikami zostają zatarte. Celem aktywności jest ukazanie, że pomimo tego, iż wszyscy na pierwszy rzut oka się różnimy to dzięki empatii jesteśmy w stanie zobaczyć w drugim człowieku coś, czego nam być może brakuje. Empatia sprawia, że jesteśmy bardziej świadomi swoich wzajemnych potrzeb i stajemy się sobie bliżsi.

Podczas trwania mobilności, uczestnicy dużo dowiedzieli się o Kaszubach – regionie w którym leży Wejherowo. Zapoznali się z tradycyjnym wzornictwem, haftem kaszubskim, poznali historię, język, tradycyjne stroje i tradycje kaszubskie a zwieńczeniem tego były kolejne warsztaty. Zadaniem uczestników było pomalowanie toreb w tradycyjne, kaszubskie kwiaty, używając farb akrylowych i własnej inwencji twórczej.

Tego samego dnia nastąpiła ceremonia wręczenia certyfikatów uczestnictwa dla wszystkich uczestniczących oraz podziękowań dla osób zaangażowanych w tą mobilność.

03.12.2021

Ostatni dzień mobilności zaczął się od występów artystycznych uczniów naszej szkoły. Na początek uczniowie klas 8 zatańczyli poloneza. Jest to polskim narodowy taniec reprezentacyjny o charakterze korowodowym.  Od wieków stanowił on ważną część balów i różnych uroczystości. Następnie, nasi goście byli świadkami kaszubskich tańców – Szewc i Kowal przygotowanych przez najmłodszych uczniów szkoły. Nauczyciele krajów partnerskich wysłuchali też piosenek i wierszy w języku kaszubskim.

Ostatnim zadaniem, które podsumowywało mobilność, było sprawdzenie ile wiadomości na temat naszej szkoły i Polski zdobyli nasi goście. Podzieleni na grupy rywalizowali tańcząc taniec kaszubski, powtarzając polskie łamańce językowe, rysując portret założyciela miasta oraz odpowiadając na pytania quizzowe.

Następnie w szkole zrealizowano pożegnanie z udziałem nauczycieli naszej szkoły oraz gości z krajów partnerskich.

Publikacje o wydarzeniu w portalach wejherowskich:

http://www.wejherowo.pl/artykuly/wejherowo-gosci-nauczycieli-z-turcji-bulgarii-i-macedonii-polnocnej-a8224.html

 

https://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/52030-nauczyciele-z-turcji-bulgarii-i-macedonii-polnocnej-przyjechali-do-wejherowa