Klasy IV-VI

Gra mobilna – gra miejska

Uczniowie biorący udział w programie „Czytam w bibliotece”  powoli kończą pracę nad tworzeniem gry miejskiej. W środę 23 czerwca 2021 r. w towarzystwie  dyrektor MBP pani Eweliny Magdziarczyk – Plebanek oraz koordynatora programu pana Krzysztofa Powałki ,  grupa udała się na spacer po Wejherowie zgodnie z trasą wyznaczoną przez autorów fabuły. Spacer nie był wyłącznie przyjemnością, ponieważ grupa musiała sprawdzić prawidłowość wyznaczenia poszczególnych punktów oraz realne odległości pomiędzy nimi. Trasa została skontrolowana, naniesiono drobne korekty i do dzieła przystąpiła grupa grafików tworząc własne ilustracje do poszczególnych punktów. Kolejne spotkanie we wrześniu i mamy nadzieję, że będziemy mogli wtedy wypróbować kompletną już grę.

Czytamy pierwszakom

16 czerwca 2021 r. uczniów z klasy 1e odwiedzili uczniowie z klasy 6d:  Kaja, Maja, Laura, dwie Zosie i Tymek  wraz z wychowawcą – panią Aleksandrą Rohde.

Pierwszaki usadowiły się  wygodnie na kocykach i słuchały.  A czego? Zostały przeniesione  w wierszowany świat stworzony przez Jana Brzechwę i Danutę Wawiłow. Dowiedziały  się m.in.  o „odwadze” Stefka Burczymuchy;  sumie, który stał się kilką; żabie, która wysuszyła się na proszek, Natce Szczebatce; Michałku, który twierdził, że „nauczyciel się czepia” . Z wiersza Danuty Wawiłow poznały pudla, który psocił babci tak, że babcia w końcu ugryzła go w ….. (no co – jak chcesz wiedzieć, przeczytaj sam).

Starsi uczniowie czytali z podziałem na role i dostosowywali intonację głosu do czytanych tekstów.

To był mile spędzony czas.

Sukcesy naszych uczniów

Uczniowie Ida Pawelczyk z kl 6f zajęła I miejsce miejsca w VIII Wojewódzkim Konkursie Plastycznym RYTM I MELODIA 2021, a  Franek Żełudkowski z kl. 6e II miejsce.

Agata Krzebietke kl 6e poza szkołą zdobyła III miejsce w Mistrzostwach Polski sukces naszej uczennicy.

Nowa piramida żywienia

Szkolne Koło PCK zorganizowało konkurs plastyczny pt .,,Nowa Piramida Zdrowia”.  Do konkursu przystąpiło siedmioro uczniów naszej szkoły wykazując się nie tylko wiedzą na temat zasad zdrowego odżywiania się, ale również wielką kreatywnością artystyczną. Jury konkursu postanowiło wyróżnić prace następujących uczniów:

I miejsce- Nathaniel Domagała klasa 6A

II miejsce -Krystian Rosołowski klasa 5C

III miejsce -Franciszek Żełudkowski klasa 6E

Wyróżnione prace można zobaczyć na stronie internetowej szkoły lub w gablocie Szkolnego Koła PCK na bloku sportowym (budynek na ul.Sobieskiego 300) .

Wszystkim serdecznie gratulujemy.

Spotkanie z seniorami

9 czerwca 2021 na terenie Biblioteki Miejskiej uczestnicy projektu Czytam w bibliotece spotkali się z seniorami. Pani Wanda, pani Anna, pani Bogna i pan Bogdan  opowiedzieli o książkach, które są dla nich najważniejsze, które miały wpływ na  ich postrzeganie świata, rozwijanie zainteresowań, zdobywanie wiedzy. Pani Małgosia opowiedziała o historii Biblioteki Miejskiej, jej filiach , zasadach funkcjonowania oraz dawnych czytelnikach.

Warsztaty fotograficzne

W ramach projektu Czytam w bibliotece wybrani uczniowie uczestniczyli w warsztatach fotograficznych – Smartgrafia 2 czerwca 2021, podczas których uczyli się m.in.  właściwego kadrowania zdjęcia, jego poprawiania pod czujnym okiem profesjonalnego fotografa. Umiejętności te przydadzą się uczestnikom przy tworzeniu gry mobilnej o bibliotece.

Dzień Dziecka

Podczas obchodów Dnia Dziecka (1 czerwca 2021) uczniowie klasy VI d zwiedzili stadninę koni w Orlu. Dowiedzieli się o zwyczajach koni, ich życiu. Zostali zaznajomieni  z terminologią jeździecką. Następnie ruszyli pieszo drogami leśnymi do Wejherowa poznając walory krajoznawcze gminy wejherowskiej.

Autorem zdjęć krajobrazów jest uczeń klasy VI d – Dawid.

Konkurs plastyczno-językowy „English Proverbs”

W naszej szkole odbył się konkurs plastyczno-językowy „English Proverbs. Język angielski w przysłowiach i obrazach”.

I miejsce-Franek Żełudkowski kl.6E

II miejsce-Nathaniel Domagała kl.6A

III miejsce -Szymon Podgajny kl.6D

Wyróżnienia: Nicol Paradowska kl.5C, Zuzanna Klawikowska kl.6B, Weronika Rost kl.6G

Dziękujemy za wszystkie nadesłane zdjęcia prac!
Nagrody i dyplomy zostaną przekazane wychowawcom klas.

Organizatorzy: Beata Hinc, Katarzyna Kowalewska

Konkurs profilaktyczny „Wolni od uzależnień” – krzyżówka o tematyce profilaktycznej pod hasłem,, Żyj zdrowo bez uzależnień”

W Szkole Podstawowej nr 9 odbył się Konkurs profilaktyczny „Wolni od uzależnień
Konkurs realizowany był w ramach Szkolnego Programu Wychowawczo -Profilaktycznego.
Adresatami konkursu byli uczniowie klas I -VIII
Celem  konkursu było:
– propagowanie pozytywnej profilaktyki uzależnień, w tym kreowanie wizerunku młodego człowieka wolnego od nałogów,
– podniesienie kompetencji uczniów w dziedzinie profilaktyki uzależnień na temat zagrożeń płynących z uzależnień,
– kształtowanie postaw asertywnych wobec zachowań ryzykownych oraz odpowiedzialności  za zdrowie i bezpieczeństwo własne,
– rozwijanie własnej wyobraźni
Po przeprowadzeniu pogadanek w klasach przez specjalistów szkolnych  na temat zdrowego życia, higieny cyfrowej, współczesnych uzależnień wśród dzieci i młodzieży, ich wpływu na zachowanie i sposobów radzenia sobie  z nimi uczniowie klas I-III mieli za zadanie wykonać pracę plastyczną pod hasłem ,,Żyj zdrowo’’. Uczniowie klas IV – VI wykazać się musieli umiejętnością tworzenia  krzyżówki  o tematyce profilaktycznej pod hasłem ,,Żyj zdrowo-bez uzależnień”, natomiast najstarsi uczniowie musieli wznieść się na wyżyny poezji, albowiem mieli za zadanie napisać wiersz lub fraszkę pod hasłem  ,,Dziękuję, ja się nie truję’’. Do wyboru:
-od komputera,
-od smartphona
-od papierosów
-od alkoholu
-od narkotyków
-od dopalaczy
-od gier komputerowych
-od leków
-od sterydów.

Wszystkie prace wzbudziły zachwyt organizatorów, a ich autorzy zasługują na pochwałę i uznanie. Wyłonienie zwycięzców było bardzo trudne, więc jury zdecydowało nagrodzić prace odznaczające się szczególną pomysłowością. Podczas oceny uwagę zwracano na poziom aktywności twórczej oraz umiejętność łączenia ze sobą różnych technik, oryginalne ujęcie tematu, formę i ilość włożonej pracy.

Laureatami konkursu zostali :

2. Kategoria: krzyżówka o tematyce profilaktycznej pod hasłem,, Żyj zdrowo bez uzależnień”- klasy 4-6

I miejsce Krystian Rosołowski 5C

II miejsce Nathaniel Domagała 6A

III miejsce Martyna Reszke 4D

wyróżnienie: Krzysztof Lietzau 4D

Na laureatów konkursu czekają   pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe

Dziękujemy uczniom  klasy  IV C za przygotowanie gry interaktywnej o zdrowym stylu życia, używkach i asertywności. Zapraszamy uczniów wszystkich klas do udziału w grze – link. Życzymy udanej zabawy!!!!

Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w rozwijaniu swoich zdolności.

Zespół Wychowawczy

Spotkanie z absolwentem Naszej Szkoły – pisarzem, marynarzem, inżynierem …

Dnia 24 marca 2021 r. na godzinę wychowawczą do klasy 6d zawitał absolwent Naszej Szkoły – pan Michał Gondek.

Pan Michał opowiedział o swojej drodze edukacyjnej i zawodowej, a przede wszystkim o swoim pisaniu. Poprzez ciekawą historię o kanarku, z którym zetknął się pracując jako marynarz, uczniowie poznali początek Jego pisania. Następnie zaprezentował swoją książkę – „Chybajki”, z której przeczytał uczniom wybrany przez nich fragment.  A po krótkiej pogadance i pytaniach, uczniowie zostali uraczeni fragmentem nowej książki (jeszcze nie wydanej) – opowieści dziadka i Antosia o latawcu.

Z osobą pana Michała i jego twórczością można zapoznać się na tworzonej przez Niego stronie internetowej.

Dzień Świętego Patryka – klasy IV

Dnia 17 marca 2021  r. odbył się konkurs dla uczniów z klas czwartych z okazji Dnia Świętego Patryka.

Każdą klasę czwartą reprezentowało trzech uczniów, którzy zapoznali się z prezentacją na temat Irlandii oraz jej patrona świętego Patryka. Uczniowie wykonali prace plastyczne, prezentujące symbole Irlandii.  Następnie wzięli udział w quizie, wykazując się wiedzą na temat Irlandii i jej patrona. Zdobyli tez punkty za strój w kolorze zielonym, nawiązując w ten sposób  do ważnej tradycji obchodów Dnia św. Patryka, którą jest właśnie  noszenie ubrań w kolorze zielonym.

Po zsumowaniu punktacji wyniki konkursu przedstawiają się następująco :

I miejsce – klasa IVc – Agata Eremus, Anna Piotrowicz( quiz), Nikodem Baranowski ( praca plastyczna)

II miejsce ex aequo – klasa IVa Natalia Kobryń, Tomasz Stadler ( quiz), Oliwia Mora (praca plastyczna) i klasa IVb – Maja Grzywacz, Adam Sadecki ( quiz), Amelia Soldatke ( praca plastyczna)

III miejsce – klasa IV d – Natasza Dymowska , Nadia Talipska( quiz), Marta Piastowska ( praca plastyczna)

Wyróżnienie za udział w konkursie otrzymuje klasa IVe.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim za udział w konkursie!

Barbara Kobiella

Katarzyna Kowalewska

InstaLing – dla Szkół- pod patronatem MEN

Od października 2020  klasy 6 G oraz  6 B gr 1 realizują innowację z języka angielskiego w ramach  programu InstaLing  dla Szkół. Uczniowie w nowoczesny oraz efektywny sposób uczą się słownictwa z języka angielskiego. Patronat nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej i jest to już XVI edycja, w której biorą udział uczniowie i nauczyciele z całej Polski. Jej podstawowym założeniem jest krótka, kilku- bądź kilkunastominutowa, ale systematyczna codzienna praca ze słówkami.

Uczniowie klas 6G i 6 b gr.1 otrzymują regularnie zestawy słówek, wprowadzonych przez nauczyciela do programu i dopasowanych do materiału lekcyjnego. Nauka realizowana jest poprzez quiz, w którym uczniowie dopasowują słówka do zdania wyświetlonego na ekranie. Mają również okazję nauczyć się wymowy nowego słówka. Nauczyciel i rodzice otrzymują szczegółowe raporty o pracy ucznia i jego postępach w nauce. Sesje słówek  można robić na tabletach, komputerach i telefonach komórkowych. Więcej informacji na stronie https://instaling.pl/

Katarzyna Kowalewska

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

„A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą,
nie znać języka swego – hańbą oczywistą.”
Franciszek Ksawery Dmochowski

            W poniedziałek 22 lutego 2021 r. w Szkole Podstawowej nr 9 im. Józefa Wybickiego   w Wejherowie odbył się szereg konkursów pod hasłem ”Zabawy językiem polskim”. Tego dnia uczniowie uczcili na lekcjach on-line swój język ojczysty.

            „Łamańce językowe”

O godzinie 15:10 i 16:00 do rywalizacji stanęli wybrani uczniowie klas czwartych. Każdy chciał swoją klasę zaprezentować z jak najlepszej strony, a więc nie przerażały ich wcale „wierszyki łamiące języki”. Na uczestników czekały aż trzy etapy zmagań, a nad poprawnością konkursu czuwało jury w składzie: p. Anna Wróblewska, p. Bożena Wójcik, p. Beata Fokcińska, p. Lucyna Bieszke, p. Aleksandra Rohde, p. Barbara Pawłowicz.

Uczniowie dali z siebie wszystko, a poziom konkursu był bardzo wysoki. Kto nie wierzy, to niech spróbuje swoich sił: Tracz tarł tarcicę tak, takt w takt, jak takt w takt i w takt tarcicę tartak tarł.

Po wysłuchaniu wszystkich uczestników jury ogłosiło werdykt:

Tytuł Mistrza Łamańców Językowych uzyskała: Anna Piotrowicz z klasy 4C oraz Maja Machola z klasy 4E, a wyróżnienia: Agata Eremus z klasy 4C i Nadia Talipska z klasy 4D.

            „Zabawy językiem polskim” – konkurs na zabawę on-line

Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego uczniowie z klas V – VIII mogli w ramach konkursu przygotować zabawę internetową, która pojawiłaby się na stronie internetowej szkoły.

Nasi uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i nie kazali nam długo czekać. Pierwsze propozycje pojawiły się już parę dni po ogłoszeniu konkursu. Tematyka proponowanych gier    i quizów była bardzo zróżnicowana od treści lektur, ortografię aż po znajomość części mowy  i związków frazeologicznych.

Mam nadzieję, że już spróbowaliście swoich sił w zabawach polonistycznych (http://sp9.wejherowo.pl/)

Zwycięzcami tego konkursu zostali:

I miejsce –  Wiktor Świechowski klasa 5A

II miejsce – Franciszek Żełudkowski klasa 6E

III miejsce – Wiktoria Dopka klasa 7I

           

LINKI DO GIER I ZABAW JĘZYKOWYCH

Poniżej zamieszczone zostały linki do gier, zabaw wraz z informacją czego dotyczy oraz, kto jest jej autorem.

Aby wziąć udział w grze, zabawie wpisujemy swój wymyślony nick (pseudonim). Nie podajemy imienia i nazwiska i innych danych, nie trzeba się logować.

Imię  ucznia Zagadnienie/ tematyka quizu Link do gry
Oliwier ortografia – poziom I-III

zaznacz poprawne słowo

https://liblink.pl/Ru3iUZZCDy
Martyna odmienne i nieodmienne części mowy – poziom V-VIII https://liblink.pl/nHKDaWw15S
Wiktor zasady ortograficzne i poprawna pisownia – poziom IV – VIII https://liblink.pl/MQOLIm8x6t
Nicol znajomość mitu o Heraklesie – poziom V – VIII https://liblink.pl/DNpjAK8nM2
Nadia znajomość lektury „Ania z Zielonego Wzgórza” – poziom V – VIII https://liblink.pl/DNpjAK8nM2
Szymon odmienne i nieodmienne części mowy – poziom V-VIII https://liblink.pl/1aVJr4Diyh
Franciszek ortografia – poziom I-III

zaznacz wyrazy z ó wymiennym

https://liblink.pl/GPdv1ClI4W
Wiktoria językowy miszmasz – poziom VI – VIII https://liblink.pl/br3eKrSxbd

 

(trzeba przycisnąć na zapowiedź)

Amelia językowy miszmasz – poziom IV – VIII https://liblink.pl/Orxpb3yefM (nie są widoczne poprawne odpowiedzi)

Prawa dziecka – debaty online

W tym tygodniu (14-18 grudnia 2020) odbyły się debaty online o Prawach Dziecka. Uczniowie obejrzeli prezentację o łamaniu praw, następnie na czacie i na tablecie wypowiadali się, jakie prawa należą się dzieciom.

Wyniki konkursu Rady Rodziców na najładniejszy stroik na stół wigilijny
z rolek po papierze toaletowym lub ręczniku papierowym

Rada Rodziców serdecznie dziękuje wszystkim za tak dużą ilość prac przysłanych na konkurs. Wszystkie są przepiękne i na pewno ozdobią stoły wigilijne w waszych domach.

Nagrody i dyplomy  będą rozdane po powrocie do szkoły.

A zwyciężyli ….

Klasy IV-VIII

I miejsce – Nathaniel Domagała VI a

II miejsce – Franciszek Żełudkowski VI e oraz Krystian Rosołowski V c

III miejsce – Barbara Formela IV c

Klasy I-III

I miejsce – Mateusz Lęcznar I c oraz Alicja Maciejewska III c

II miejsce – Mateusz Powałka II b oraz  Patryk Walczak III d

III miejsce – Julia Gojke III d oraz Jan Piotrowski III a

Pozostałe dzieci otrzymają wyróżnienia

Światowy Dzień Pluszowego Misia

W środę 25 listopada 2020 r. obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Uczniowie naszej szkoły  przyłączyli się do wspólnego świętowania zabierając na lekcje online swoje pluszaki.  Nadesłane zdjęcia z misiami publikujemy poniżej, ale zanim obejrzycie zdjęcia przeczytajcie krótką informację o historii Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Miś-zabawka pojawił się w Niemczech się w końcu XIX wieku, gdzie niemiecka inwalidka Margarete Steiff, sparaliżowana wskutek choroby Heinego-Medina, szyła różne pluszowe zabawki-zwierzątka. Jej siostrzeniec Richard Steiff wpadł na pomysł, aby ulepszyć konstrukcję zabawek i rozpocząć ich produkcję. Pierwszy pluszowy miś został wyprodukowany w 1902 roku. W 1903 roku  zostały wystawione na targach w Lipsku, gdzie  zainteresowały Amerykanów.  Wkrótce 3000 egzemplarzy wyeksportowano do Stanów Zjednoczonych. Zainteresowanie pluszowymi niedźwiadkami było duże, dlatego też  podobne zabawki zaczęły wytwarzać inne firmy zabawkarskie. Firma Steiffa nadal istnieje i nadal zajmuje się produkcją pluszowych zabawek.

Istnieje też inna wersja  historii powstania tej sympatycznej maskotki. W 1902 roku, podczas jednego z polowań prezydenta Stanów Zjednoczonych Teodora „Teddy” Roosevelta, postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent, widząc przerażenie małego zwierzątka, kazał je uwolnić. „The Washington Post” opublikował rysunek Clifforda Berrymana ilustrujący to wydarzenie, co z kolei stało się inspiracją dla sklepikarza z Brooklynu, Morrisa Mitchoma, do produkcji pluszowych niedźwiadków o nazwie Teddy. Na użycie tego zdrobnienia specjalną zgodę wyraził  prezydent Teodor Roosevelt.

Pierwsze obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia miały miejsce  25 listopada 2002 roku, czyli w setną rocznice powstania zabawki. Na uwagę zasługuje fakt, że obecność pluszowych misiaczków wprowadziła wiele radości w życie naszej szkolnej społeczności, a ponadto każdy uczeń, który pojawił się na lekcji ze swoim misiem, był zwolniony z odpytywania na lekcji oraz z niezapowiedzianych kartkówek. Drodzy uczniowie, było miło, ale, jak mówi stare przysłowie,  co się odwlecze, to nie uciecze.

Na podst. https://pl.wikipedia.org/ oprac. S. Podolska

Dynia w roli głównej.

Mimo pandemii i zdalnego nauczania Samorząd Uczniowski przeprowadził konkurs zatytułowany Jesienny stroik z  dynią w roli głównej. Zanim jednak przejdziemy do wyników konkursu, poznajmy bliżej królową jesieni.

Dynia pojawiła się w Europie w XV wieku dzięki  Krzysztofowi Kolumbowi. Najpierw stanowiła po prostu  egzotyczną dekorację, ale z czasem zaczęto doceniać  zalety tej rośliny. We Francji otrzymała nazwę  „potiron”, czyli „duży grzyb”, a w Anglii  – „pumpkin”. Również w  Polsce dynia szybko zyskała popularność. Jedli ją zarówno możni panowie, jak i chłopi. Dynia jest rośliną o płożących łodygach i czepnych wąsach. Ma szerokie liście i duże  żółte kwiaty. Uprawiana jest niemalże na całym świecie. Najlepiej rośnie w  żyznej glebie, wilgotnym i słonecznym stanowisku. Typowym  przedstawicielem dyni jest  Cucurbita pepo, czyli dynia zwyczajna. Jest ona bardzo popularna w naszym kraju, podobnie jak dynia olbrzymia i makaronowa. Dynie różnią się smakiem i kolorem. Mimo że dynia ma pulchny  wygląd, pomaga nam schudnąć, ponieważ zawiera dużą ilość celulozy. Ma też  niewiele kalorii (10 dag to tylko 28 kcal). Dzięki witaminie E i prowitaminie A dynia wspiera naszą urodę. Zawiera również witaminę B2 oraz minerały – magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Pestki dyni zawierają  cynk, fosfor, mangan, kwasy tłuszczowe omega-3 i fitosterole. Jedzenie dyni  jest wskazane przy diecie odkwaszającej organizm i wzmacniającej jego odporność. Ze względu na wysoki  indeks glikemiczny  (czyli  parametr umożliwiający klasyfikację produktów spożywczych pod względem ich wpływu na po posiłkowe stężenie glukozy we krwi)  nie powinni jej jeść  diabetycy –  osoby chorujące na cukrzycę. Zarówno surowa jak i gotowana dynia zawiera tyle samo cennych wartości odżywczych. Dynia ma ogromne znaczenie w gospodarce niemal całego świata. Wiele odmian wykorzystuje się do celów leczniczych, kosmetycznych lub dekoracyjnych. Z dyni figolistnej wytwarza się słodycze, a także napoje bezalkoholowe i alkoholowe. Są również pasjonaci  uprawy warzyw gigantów, którzy co roku starają się wyhodować jak największy okaz. W tym roku największą dynią była dynia Zuza (839 kg) wyhodowana przez Grzegorza Zołotucha z okolic Żagania. Jesienią dynia staje się jednym z bardziej popularnych warzyw. Można z niej przyrządzić wiele smakowitych potraw. Pamiętajmy jednak, że dynia wymaga dodania odrobiny tłuszczu, bo wtedy nasz organizm lepiej przyswaja dyniowe witaminy. W Internecie jest mnóstwo przepisów na potrawy z dyni, może więc  spróbujecie coś z niej przygotować.

A teraz pora na prezentację nadesłanych zdjęć. Wszystkie stroiki są naprawdę przepiękne   i kreatywne . Niektóre z nich bawią, inne  wprowadzają nastrój grozy, a jeszcze inne tworzą  klimat jesiennej nostalgii. Nie pozostaje nic innego, jak w towarzystwie dyniowego stroika zjeść przepyszne rozgrzewające  dyniowe danie.

Oto wyniki Waszego głosowania:

Marta Głazik   8f   -I miejsce

Maja Barcz  7f  – II miejsce

Nathaniel  Domagała   6a – III miejsce

Wyróżnienia:

Sebastian Brodzisz  4a

Basia Formella  4c

Błażej Siwko  4b

 

„Z PRZYRODĄ NA TY”

30 września 2020 r. uczniowie klas piątych wzięli udział w spotkaniach z cyklu

„Z przyrodą na ty”.

Program dnia składał się z dwóch punktów:

  • spotkanie I – Ochrona ptaków i ich rozpoznawanie – spacer z ornitologiem
  • spotkanie II – Zachować zimną krew – herpetofauna Polski – spacer z naukowcem zajmującym się płazami

Podczas pierwszego spotkania uczniowie poznali podstawowe zasady obserwacji ptaków i zasady według, których powinno się dokonywać notatki.

Pan Adam Michalak zaprezentował, jak należy się obsługiwać profesjonalną lornetką.

Uczniowie posłuchali wierszyków naśladujących śpiew różnych gatunków ptaków:

  1. podrap, podrap, podrap, gdzieeeeeee, tu, tu ,tu, tu

Uzbrojeni w lornetki i podstawową wiedzę poszliśmy do pobliskiego lasu. Okazało się, że wypatrzyliśmy kawkę, myszołowa, sikorkę, wróbla, sójkę i jeszcze wiele ptaków zamieszkujących naszą okolicę.

Zatrzymaliśmy się na chwilę przy stawie, po którym pływały wszystkim dobrze znane kaczki i wówczas wysłuchaliśmy argumentów,  dlaczego dzikich ptaków nie należy karmić chlebem.

Po powrocie do szkoły czekał już na nas drugi wykładowca, pan Jarosław Wrosz, który zaprowadził nas do lasu, aby przedstawić gatunki płazów zamieszkujące naszą okolicę, jednak stan wód okazał się zbyt niski i wszystkie płazy się przed nami pochowały. Chociaż tropicieli było wielu. Resztę spotkania spędziliśmy poznając tajniki survivalu,  a kiedy ze swojego obszernego plecaka pan Jarek wyjął nóż Bear’ego Gryllsa, tym zdobył sobie wielu przyjaciół wśród uczniów.

Po zbudowaniu namiotu z pałatki i krótkiej opowieści, co jeść w lesie, aby przetrwać, poznaliśmy zasady „Złotej Trójki”

człowiek nie przetrwa dłużej niż:

1 –  3 minut bez powietrza

2 – 3 dni bez wody

3 – 3 tygodni bez jedzenia

Powróciliśmy do szkoły trochę zmęczeni, ale bogatsi w przyrodniczą wiedzę.

DZIEŃ PATRONA SZKOŁY

29 września 2020 roku to dzień urodzin patrona naszej szkoły Józefa Wybickiego. Ta data to ważny punkt harmonogramu zapisana złotymi literami w tradycji naszej szkoły.

Dzień Patrona Szkoły – Święto Szkoły nawet w dobie pandemii, przybrał uroczysty charakter. Zaraz po wejściu do budynku można było zauważyć portret generała Józefa Wybickiego udekorowany przepięknym bukietem kwiatów.  Galowy strój uczniów był wyrazem szacunku i przywiązania do tradycji.

W klasach rozbrzmiały dźwięki hymnu narodowego, którego autorem jest właśnie nasz patron szkoły Józef Wybicki. Uczniowie wyśmienicie popisali się znajomością wszystkich czterech zwrotek, a potem zaśpiewano hymn szkoły. Słowa tej pieśni jasno wskazują kolejnym pokoleniom czym mają się kierować w swoim życiu:

„… żyć jak Wybicki – naszym marzeniem”.

Następnie uczniowie zapoznali się z prezentacją o życiu Józefa Wybickiego.

Święto Szkoły przeszło do historii. Uczniowie bogatsi w wiedzę o swoim patronie zakończyli dzień nauki – nauki tradycji, patriotyzmu i przywiązania do wartości moralnych.

Quiz  „Ratujmy  Naszą  Planetę”   

Na szczególne wyróżnienie zasłużyli następujący uczniowie:

KLASY  IV

I miejsce:             Michał Klank, kl. IVc,

Maksymilian Dąbrowski, kl. IVe

II miejsce:           Agata Eremus, kl. IVc

Anna Piotrowicz, kl. IVc

III miejsce:          Milena Kłosowska, kl. IVc