Klasy VII-VIII

Czas rozwinąć skrzydła

W czwartek 24 czerwca 2021 uczniowie klas ósmych po raz ostatni spotkali się w szkolnej auli, by  odebrać świadectwa, nagrody i wyróżnienia będące podsumowaniem ośmiu lat nauki w szkole. Dyrektor szkoły pani Olga Tomaszewska w swoim przemówieniu przypomniała chwile, gdy dzisiejsi absolwenci jako małe dzieci po raz pierwszy przekroczyli mury szkoły, pełni ciekawości , czasem zaprawionej nutą  niepokoju. Przez osiem lat nauczyciele i pracownicy szkoły starali się przekazać uczniom wszystko to, co będzie im potrzebne w kolejnym etapie ich życia, bowiem, jak powiedział Seneka, „Nie dla szkoły, lecz dla życia uczymy się”. Pani dyrektor podziękowała również rodzicom za osiem lat wspólnego przeżywania dobrych  i tych gorszych chwil, podkreślając równocześnie , że ukończenie szkoły podstawowej to sukces nie tylko ucznia i szkoły, ale także rodziców i opiekunów. Na koniec były życzenia pomyślności , sukcesów w nowej szkole oraz słonecznych i bezpiecznych wakacji.  W piątek wakacje rozpoczęli uczniowie klas siódmych odbierając  z rąk wychowawców świadectwa, nagrody i wyróżnienia.  Ponieważ nadal obowiązują obostrzenia wynikające z pandemii, wszystkie spotkania odbyły się zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarnymi.

Dyrekcja szkoły życzy całej szkolnej społeczności udanych, słonecznych i bezpiecznych wakacji oraz urlopów.

klasy VIII

klasy VII

Gra mobilna – gra miejska

Uczniowie biorący udział w programie „Czytam w bibliotece”  powoli kończą pracę nad tworzeniem gry miejskiej. W środę 23 czerwca 2021 r. w towarzystwie  dyrektor MBP pani Eweliny Magdziarczyk – Plebanek oraz koordynatora programu pana Krzysztofa Powałki ,  grupa udała się na spacer po Wejherowie zgodnie z trasą wyznaczoną przez autorów fabuły. Spacer nie był wyłącznie przyjemnością, ponieważ grupa musiała sprawdzić prawidłowość wyznaczenia poszczególnych punktów oraz realne odległości pomiędzy nimi. Trasa została skontrolowana, naniesiono drobne korekty i do dzieła przystąpiła grupa grafików tworząc własne ilustracje do poszczególnych punktów. Kolejne spotkanie we wrześniu i mamy nadzieję, że będziemy mogli wtedy wypróbować kompletną już grę.

Szkolny Konkurs Matematyczny dla klas VIII

W poniedziałek 7 czerwca 2021 r. odbył się, inny niż zwykle, bo tylko dla uczniów naszej szkoły, Matematyczny Konkurs dla klas ósmych.

W pierwszym etapie wzięło udział 16 ośmioklasistów, a do finału zakwalifikowało się sześciu z nich. Finał odbył się 10 czerwca, uczniowie rozwiązywali zadania otwarte i zamknięte oraz rebusy.

W liczbowych zmaganiach I miejsce zdobył Hubert  Gostkowski (kl. VIII F), drugie miejsce zajął Paweł Grzona ( VIII F), a na trzeciej pozycji uplasował się Maksymilian Krampa (kl. VIII A).

Gratulujemy!

Wyjście klasy VIII a

Klasa VIII a z wychowawcą Panią Barbarą Patok- Myszewską wybrała się na ognisko by spędzić wspólnie ostatnie już chwile w szkole podstawowej i by zabrać ze sobą wspomnienia na nowy etap życia.

Dziękujemy SP 9 za 8 lat kształcenia, wychowania, poświęcenia nam czasu, za każdy uśmiech, cierpliwość, wyrozumiałość.

Wdzięczni uczniowie oraz rodzice.

Egzamin klas ósmych

W dniach 25 – 27 maja 2021 r.  odbył się egzamin ośmioklasisty. We wtorek uczniowie przystąpili do egzaminu  z języka polskiego, w środę sprawdzali swoje umiejętności matematyczne, a w czwartek weryfikowali wiedzę i umiejętności  z języka obcego nowożytnego.  Wzorem roku ubiegłego  egzaminy zostały przeprowadzone w obowiązującym reżimie sanitarnym. Jak podaje Ministerstwo Edukacji i Nauki, prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a następnie przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Wyniki egzaminu ósmoklasisty będą ogłoszone 2 lipca 2021 r. i w tym samym dniu  swoje wyniki poznają uczniowie. Ministerstwo Edukacji i Nauki podało również, że  najczęściej wybieranym językiem obcym podczas tegorocznego egzaminu był język angielski  (96,66% ) na drugim miejscu uplasował się język niemiecki  (2,92% uczniów VIII klasy szkoły podstawowej),  a chęć przystąpienia do  egzaminu z pozostałych języków obcych (tj. francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego i włoskiego) zadeklarowało  0,42% ósmoklasistów.

Wszystkim naszym ośmioklasistom życzymy,  by wyniki egzaminu pozwoliły im  dostać się do wymarzonych szkół ponadpodstawowych, bez względu na to, czy zechcą  kontynuować naukę w liceum, technikum czy też w szkole branżowej.

Mamy laureata i finalistę kuratoryjnego konkursu informatycznego

12 kwietnia 2021  r. odbył się etap wojewódzki kuratoryjnego konkursu z informatyki, czyli finał dla najlepszych informatyków. Wśród 75 uczniów z 52 szkół podstawowych znajdujących się w 19 różnych gminach województwa pomorskiego naszą szkołę godnie reprezentowali: Paweł Grzona i Witek Milewski. Oczywiście, aby uczestniczyć w finale tego konkursu trzeba było uzyskać wysokie wyniki w etapach szkolnym i rejonowym.
W Szkole Podstawowej im. św. Jana de La Salle w Gdańsku, przy zachowaniu wszelkich zasad sanitarnych uczestnicy konkursu zmagali się z zadaniami praktycznymi, których poziom bardzo przekraczał wymagania podstawy programowej. Ponadto uczestnicy musieli rozwiązać test wiedzy komputerowej.
Paweł i Witek wykazali się olbrzymią wiedzą i umiejętnościami uzyskując odpowiednio tytuły laureata i finalisty.

Paweł Grzona został  laureatem kuratoryjnego konkursu informatycznego, a Witold Milewski  finalistą kuratoryjnego konkursu informatycznego.

Gorące brawa i gratulacje!

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 9

Za nami 9 już spotkanie z gościem w ramach projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Nasze zaproszenie przyjęła p. Marzena Dembicka – trener, couch, mediator, właścicielka Pracowni Poznania Potrzeb.

Pani Marzena zabrała nas na wycieczkę do Namibii, państwa w południowo-zachodniej Afryce, leżącego nad Oceanem Atlantyckim.

„Spotkanie z Afryką , czyli co nas łączy a co dzieli” pozwoliło nam poznać egzotyczną przyrodę, różnorodne zwierzęta, niesamowite widoki oraz inne zwyczaje i kulturę.

Ta wirtualna podróż pokazała nam, że warto doceniać ludzi i rzeczy, które mamy na co dzień, m.in. dostęp do edukacji, bieżącą wodę, jedzenie i inne „fajne” rzeczy o których dzieci z Namibii mogą tylko pomarzyć.

                                        Anna Kleppin- Formela

Kacper Kass finalistą Wojewódzkiego Konkursu Fizycznego

Wojewódzki konkurs fizyczny dla uczniów szkół podstawowych.

Jak co roku uczniowie naszej szkoły przystąpili do różnorodnych konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorium Oświaty i Wychowania w Gdańsku. Celem tych konkursów jest wyłonienie i promocja uczniów zdolnych i ich szkół, rozwinięcie i rozszerzenie wiedzy zainteresowanych i uzdolnionych uczniów, kreowanie  pozytywnej  i  twórczej  rywalizacji uczniów i ich szkół oraz wykształcenie  umiejętności  posługiwania  się  zdobytą  wiedzą do rozwiązywania prostych problemów w zakresie niezbędnym współczesnemu człowiekowi. Nie jest łatwo pokonać kolejne etapy konkursu, dlatego miło nam poinformować, że uczeń klasy 8 B Kacper Kass został finalistą Wojewódzkiego Konkursu Fizycznego. We wszystkich etapach uczestnicy musieli wykazać się  umiejętnością operowania zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu zadań trudnych, nietypowych w zakresie przewidzianym programem nauczania. Dodatkowo na etapie szkolnym testowano wiedzę i umiejętności z działów  ruch i siły oraz energia. Na poziomie rejonowym doszły działy zjawiska cieplne i właściwości materii, a w ostatnim, wojewódzkim etapie uczniowie zmagali się z zadaniami dotychczasowego zakresu poszerzonego o elektryczność, magnetyzm i ruch drgający. Gratulujemy Kacprowi i życzymy kolejnych sukcesów oraz  radości z ich osiągania.

Konkurs profilaktyczny „Wolni od uzależnień” – wiersz pod hasłem przewodnim ,,Dziękuję ja się nie truję”

W Szkole Podstawowej nr 9 odbył się Konkurs profilaktyczny „Wolni od uzależnień
Konkurs realizowany był w ramach Szkolnego Programu Wychowawczo -Profilaktycznego.
Adresatami konkursu byli uczniowie klas I -VIII
Celem  konkursu było:
– propagowanie pozytywnej profilaktyki uzależnień, w tym kreowanie wizerunku młodego człowieka wolnego od nałogów,
– podniesienie kompetencji uczniów w dziedzinie profilaktyki uzależnień na temat zagrożeń płynących z uzależnień,
– kształtowanie postaw asertywnych wobec zachowań ryzykownych oraz odpowiedzialności  za zdrowie i bezpieczeństwo własne,
– rozwijanie własnej wyobraźni
Po przeprowadzeniu pogadanek w klasach przez specjalistów szkolnych  na temat zdrowego życia, higieny cyfrowej, współczesnych uzależnień wśród dzieci i młodzieży, ich wpływu na zachowanie i sposobów radzenia sobie  z nimi uczniowie klas I-III mieli za zadanie wykonać pracę plastyczną pod hasłem ,,Żyj zdrowo’’. Uczniowie klas IV – VI wykazać się musieli umiejętnością tworzenia  krzyżówki  o tematyce profilaktycznej pod hasłem ,,Żyj zdrowo-bez uzależnień”, natomiast najstarsi uczniowie musieli wznieść się na wyżyny poezji, albowiem mieli za zadanie napisać wiersz lub fraszkę pod hasłem  ,,Dziękuję, ja się nie truję’’. Do wyboru:
-od komputera,
-od smartphona
-od papierosów
-od alkoholu
-od narkotyków
-od dopalaczy
-od gier komputerowych
-od leków
-od sterydów.

Wszystkie prace wzbudziły zachwyt organizatorów, a ich autorzy zasługują na pochwałę i uznanie. Wyłonienie zwycięzców było bardzo trudne, więc jury zdecydowało nagrodzić prace odznaczające się szczególną pomysłowością. Podczas oceny uwagę zwracano na poziom aktywności twórczej oraz umiejętność łączenia ze sobą różnych technik, oryginalne ujęcie tematu, formę i ilość włożonej pracy.

Laureatami konkursu zostali :

3.Kategoria: wiersz pod hasłem przewodnim ,,Dziękuję ja się nie truję”- klasy 7-8

I miejsce Alicja Kruza 8E

II miejsce Zuzanna Lesnau 8F

III miejsce Weronika Dargacz 7D oraz Oliwia Duda 7D

wyróżnienie: Roksana Jelińska 8D oraz Amanda Kruza 8E

Na laureatów konkursu czekają   pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe

Dziękujemy uczniom  klasy  IV C za przygotowanie gry interaktywnej o zdrowym stylu życia, używkach i asertywności. Zapraszamy uczniów wszystkich klas do udziału w grze – link. Życzymy udanej zabawy!!!!

Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w rozwijaniu swoich zdolności.

Zespół Wychowawczy

I miejsce w V Powiatowym Konkursie Matematyczno – Fizycznym
dla Szkół Podstawowych

I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Wejherowie zorganizowało kolejny już drużynowy konkurs dla pasjonatów nauk ścisłych. Etap I miał  formę testu jednokrotnego wyboru i przeprowadzony został przez szkolną komisję konkursową.  W drugim etapie drużyna wyłoniona przez komisję przygotowała prezentację multimedialną, która naszym uczniom zagwarantowała wejście do kolejnego poziomu rozgrywek. W czasie trwania III etapu  członkowie drużyny wykonali doświadczenia  z zakresu fizyki oraz rozwiązali trzy zadania z matematyki. W doświadczeniu fizycznym zawodnicy  dokonali pomiarów, zanalizowali  wyniki i przedstawili swoją pracę w formie sprawozdania  z doświadczenia.

Miło nam poinformować, że drużyna naszej szkoły w składzie: Kacper Kass kl. 8B, Maksymilian Krampa kl. 8A i Witold Milewski  kl. 7D zajęła pierwsze miejsce w konkursie.

Serdecznie gratulujemy

HUBERT GOSTKOWSKI

FINALISTĄ Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego

Huber Gostkowski z klasy 8f brał udział w Wojewódzkim Konkursie Matematycznym dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych województwa pomorskiego  i otrzymał tytuł FINALISTY.

Konkurs składał się z trzech stopni:
I – szkolnego,
II – rejonowego,
III – wojewódzkiego.

Ostatni etap (wojewódzki) odbył się 26 marca 2021 w Gdyni, wzięło w nim udział ponad 100 uczniów z całego naszego województwa.

Cele konkursu:
a) rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów,
b) pobudzanie uczniów do twórczego myślenia oraz rozwijanie
umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu,
c) wdrażanie uczniów do samokształcenia i przygotowanie ich do podjęcia
nauki na kolejnym etapie edukacyjnym,
d) przygotowanie uczniów do poszukiwania wiadomości w różnych
źródłach,
e) tworzenie płaszczyzny pozytywnej i twórczej rywalizacji uczniów i szkół,
f) promocja nauczycieli i szkół wspierających uzdolnienia uczniów.

GRATULUJEMY!

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 8

Kolejny raz w ramach projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję” klasę VII c  odwiedziła p. Dorota Jankowiak-Dąbrowska – pedagog o specjalizacji resocjalizacji i socjoterapii, autorka i organizatorka warsztatów o charakterze profilaktycznym dla dzieci i młodzieży.

Tematem zajęć był CYBERBULLYING  –  czyli współczesne oblicze przemocy.

Pani Dorota przybliżyła nam m.in pojęcie cyberbullyingu, stalkingu, agresora oraz poławiacza w sieci. Opowiedziała jak należy żyć i funkcjonować w świecie cyber, jak ważne jest budowanie pozytywnych relacji w sieci oraz o tym jak ważna jest w sieci prywatność.

Pani Dorota uwrażliwiła również uczniów na to, aby dwa razy zastanowili się nad tym co piszą lub jakie zdjęcia udostępniają w internecie, ponieważ każdy z nas zostawia po sobie ślad cyfrowy.

                                                                                                    Anna  Kleppin- Formela

I miejsce w III POWIATOWYM KONKURSIE WIEDZY O JĘZYKU I KULTURZE KRAJÓW ANGLOJĘZYCZNYCH

Uczeń klasy 8 Paweł Grzona po udanym wystąpieniu w etapie szkolnym i międzyszkolnym, wziął udział w finale
III POWIATOWEGO KONKURSU WIEDZY O JĘZYKU I KULTURZE KRAJÓW ANGLOJĘZYCZNYCH DLA UCZNIÓW KLAS VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ ‘SAME LANGUAGE, DIFFERENT CULTURE’

organizowanego przez

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO W WEJHEROWIE

Zadaniem, z którym musieli zmierzyć się uczniowie w finałowym etapie powiatowym było stworzenie prezentacji na wcześniej wylosowane tematy, przedstawienie jej równocześnie komentując ustnie kolejne slajdy i zawarte w nich punkty. Ponadto uczestnicy odpowiadali na 3 pytania komisji, związane z tematyką przedstawionej prezentacji. Członkowie Jury Konkursowego, oceniając wystąpienie uczestnika, brali pod uwagę następujące kryteria: wartość merytoryczną prezentacji multimedialnej, wyczerpujące przedstawienie tematu w komentarzu słownym do prezentacji oraz slajdach, stronę artystyczną i techniczną prezentacji multimedialnej, jakość merytoryczną odpowiedzi udzielonych na pytania do prezentacji, wymowę, płynność, poprawność językową i bogactwo językowe komentarza do prezentacji i odpowiedzi.

Uczeń naszej szkoły Paweł Grzona zajął I miejsce!

Gratulujemy!

KONKURS Z J. NIEMIECKIEGO „ GADAJĄCE OBRAZKI” – WYNIKI

W celu promowania wśród uczniów nauki j. niemieckiego odbył się w naszej szkole konkurs „Gadające obrazki”. Krótkie filmiki powstały przy pomocy aplikacji ChatterPix.

Przy wyłonieniu zwycięzców konkursu brane były pod uwagę: pomysłowość, kreatywność oraz poprawność wypowiedzi w języku niemieckim. Wszystkie filmiki były naprawdę ciekawe i trudno było wyłonić zwycięzców. Dlatego mamy dwa miejsca ex aequo i 4 wyróżnienia.

Miejsce I zajęła Wiktoria Dopka z kl. VII i  –  filmik

Miejsce II zajęły Nadia Paradowska z kl. VI b (filmik) oraz Nicol Paradowska z V c (filmik)

Miejsce III zajęły Patrycja Płotka z VII c (filmik) oraz Zuzanna Sałata z VI e (filmik)

Wyróżnienia dla : Patrycji Legutko z VII i (filmik), Weroniki Skurtys z VII i (filmik), Antoniny Majerowskiej z VII e (filmik)oraz dla Livii Kuligowskiej z VII e (filmik)

 

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział a zwycięzcom gratulujemy

                                                                                                     Anna Kleppin- Formela

                                                                                                      Marta Dettlaff

Międzynarodowy Dzień Liczby  π – 14 marca

Liczba  sama w sobie nie może być szczególnie interesująca.

Istnieje jednak  taka liczba , która wzbudza zainteresowanie już od tysięcy lat i jako jedyna ma nawet  swoje święto.

Liczba   π   nazywana   ludolfiną   to stała matematyczna, która pojawia się w wielu dziedzinach matematyki i fizyki.

π = 3,141592 653589 793238 462643 383279 502884 197169 399375 105820…

Obchody tego święta zapoczątkowali Amerykanie.

Dzień mający na celu uczczenie stałej matematycznej π , po raz pierwszy obchodzony był  w San Francisco , w muzeum naukowym „Exploratorium” 14 marca 1988 r.  Pomysłodawcą był Larry Shaw obecnie emerytowany już pracownik tego muzeum.  Larry Shaw nazywany jest „Księciem Pi” ( ang: Prince Pi).

Święto przypada 14 marca – stosując amerykański zapis daty, w którym najpierw zapisujemy miesiąc a potem dzień 3.14. Oficjalne obchody rozpoczynają się również o nieprzypadkowej godzinie  mianowicie o godz.  1:59:26   po południu. W połączeniu z datą, daje to  rozwinięcie liczby  π  do 5 miejsca po przecinku   (przybliżenie liczby π  ⁓  3,1415926….)

 14 marca 2021 r.   była to niedziela.

W naszej szkole uczniowie klas ósmych w piątek 12 marca 2021 r. podczas lekcji matematyki przeprowadzili „eksperyment naukowy” . Zmierzyli obwody i średnice przyniesionych przez siebie przedmiotów o przekroju koła, a następnie obliczyli ich iloraz. Okazało się, że większość  uczniów otrzymała wynik bliski liczbie 3, czyli właśnie liczbie π .

Następnie uczniowie obejrzeli film wyjaśniający skąd wzięła się liczba π i czym ona jest.

Zadaniem domowym dla chętnych było wykonanie dowolnego wypieku: tortu, ciasta, ciastka, na świętowanie z rodziną  dnia liczby π , w niedzielę 14 marca 2021r.

Wypiek miał  zawierać czytelną  informację dotyczącą liczby π  .

Poniżej kilka zdjęć wypieków i ich wykonawcy.

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 7

W tym tygodniu kl. VIIc gościła na zajęciach p. Joannę Tomczyk studentkę pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim. Pani Asia poruszyła często pomijany temat, lecz bardzo ważny dla naszego zdrowia, a nawet życia.

Otóż rozmawialiśmy o zaburzeniach odżywiania, ich objawach oraz powikłaniach. Na spotkaniu p. Joanna przybliżyła nam pojęcie anoreksji oraz opowiedziała nam swoją historię zmagań z tą chorobą. Zdradziła powody, dlaczego przestała jeść i zaczęła się głodzić. Pani Asia przedstawiła nam znaki sygnalizujące początki choroby, opowiedziała o swoim leczeniu w szpitalu zamkniętym oraz o powikłaniach, jakie niesie ze sobą anoreksja.

Opowiadając nam swoją historię p. Joanna chciała przestrzec młodzież przed konsekwencjami stosowania niekontrolowanych diet oraz przestrzec przed tym, by nie rozwiązywać swoich problemów głodząc się: „Nie jest prawdą, że im mniej ważymy, tym bardziej jesteśmy szczęśliwi. Wchodząc w labirynt anoreksji i tracąc kontrolę zbliżamy się jedynie do śmierci”

                                                                                           Anna Kleppin – Formela

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

„A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą,
nie znać języka swego – hańbą oczywistą.”
Franciszek Ksawery Dmochowski

            W poniedziałek 22 lutego 2021 r. w Szkole Podstawowej nr 9 im. Józefa Wybickiego   w Wejherowie odbył się szereg konkursów pod hasłem ”Zabawy językiem polskim”. Tego dnia uczniowie uczcili na lekcjach on-line swój język ojczysty.

                     „Zabawy językiem polskim” – konkurs na zabawę on-line

Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego uczniowie z klas V – VIII mogli w ramach konkursu przygotować zabawę internetową, która pojawiłaby się na stronie internetowej szkoły.

Nasi uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i nie kazali nam długo czekać. Pierwsze propozycje pojawiły się już parę dni po ogłoszeniu konkursu. Tematyka proponowanych gier    i quizów była bardzo zróżnicowana od treści lektur, ortografię aż po znajomość części mowy  i związków frazeologicznych.

Mam nadzieję, że już spróbowaliście swoich sił w zabawach polonistycznych (http://sp9.wejherowo.pl/)

Zwycięzcami tego konkursu zostali:

I miejsce –  Wiktor Świechowski klasa 5A

II miejsce – Franciszek Żełudkowski klasa 6E

III miejsce – Wiktoria Dopka klasa 7I

            „Zabawy językiem polskim – Słowotwórstwo pierwiastkowe”

Uczniowie z klas VII i VIII mogli spróbować swoich sił w nietypowej zabawie chemicznej, której inicjatorką była pani Małgorzata Nowakowska. Zadanie polegało na utworzeniu powiedzenia, cytatu, ale warunkiem było wykorzystanie możliwie jak najwięcej symboli pierwiastków z układu okresowego.

Powtórka z chemii gwarantowana! Ocena celująca również! Warto spróbować. – do takiego wniosku doszło wielu chętnych uczniów. Zabawa cieszyła się dużym zainteresowaniem  i popularnością. Brawo!

Wśród wielu propozycji zostały wybrane cztery:

I miejsce – Szymon Rek klasa klasa 7E

II miejsce – Marta Fijałkowska klasa 7B

III miejsce – Nikola Breen klasa 8A i Paulina Brzoskowska klasa 7C

Dziękujemy za Waszą aktywność, obecność, wsparcie.

 Gratulujemy!

LINKI DO GIER I ZABAW JĘZYKOWYCH

Poniżej zamieszczone zostały linki do gier, zabaw wraz z informacją czego dotyczy oraz, kto jest jej autorem.

Aby wziąć udział w grze, zabawie wpisujemy swój wymyślony nick (pseudonim). Nie podajemy imienia i nazwiska i innych danych, nie trzeba się logować.

Imię ucznia/ Zagadnienie/ tematyka quizu Link do gry
Oliwier ortografia – poziom I-III

zaznacz poprawne słowo

https://liblink.pl/Ru3iUZZCDy
Martyna odmienne i nieodmienne części mowy – poziom V-VIII https://liblink.pl/nHKDaWw15S
Wiktor zasady ortograficzne i poprawna pisownia – poziom IV – VIII https://liblink.pl/MQOLIm8x6t
Nicol znajomość mitu o Heraklesie – poziom V – VIII https://liblink.pl/DNpjAK8nM2
Nadia znajomość lektury „Ania z Zielonego Wzgórza” – poziom V – VIII https://liblink.pl/DNpjAK8nM2
Szymon odmienne i nieodmienne części mowy – poziom V-VIII https://liblink.pl/1aVJr4Diyh
Franciszek ortografia – poziom I-III

zaznacz wyrazy z ó wymiennym

https://liblink.pl/GPdv1ClI4W
Wiktoria językowy miszmasz – poziom VI – VIII https://liblink.pl/br3eKrSxbd

 

(trzeba przycisnąć na zapowiedź)

Amelia językowy miszmasz – poziom IV – VIII https://liblink.pl/Orxpb3yefM (nie są widoczne poprawne odpowiedzi)

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 6

Za nami kolejne spotkanie w ramach ogólnopolskiego projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Tym razem nasze zaproszenie przyjęła pani Kamila Plewa, która poprowadziła dla nas wspaniałą lekcję o sketchnotingu i myśleniu wizualnym. Wszyscy pilnie uczyliśmy się podstaw tej metody notowania.

Sketchnoting –  z angielskiego sketch – szkic, noting – notowanie. Czyli notatki rysunkowe, notowanie z elementami szkicowania, bazgrania, rysowania.

Rysunkowy wymiar notowania ułatwia skupienie i zapamiętywanie przekazywanych treści. Pomaga również wyzwolić kreatywność i świeże spojrzenie, ponieważ rysując coś, musimy zastanowić się co dane hasło dla nas oznacza.

Sketchnoting to jednak nie tylko rysunki. To również opisy i hasła, które pomagają nadać rysunkom określone znaczenie.

Źródło: https://www.mysleniewizualne.pl/sketchnoting/

 Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 5

Tym razem uczniowie klasy VIIc podczas godziny wychowawczej gościli panią Marzenę Rusinowską, która poprowadziła zajęcia o talentach i mocnych stronach w ujęciu instytutu Gallupa.

Podczas spotkania odkrywaliśmy w sobie talenty i dyskutowaliśmy w jaki sposób możemy je na co dzień rozwijać. Dzięki pani Marzenie uświadomiliśmy sobie, że każdy z nas ma super moce i nosi w sobie dużo dobrego.

                                                                     Anna Kleppin – Formela

                     

  Konkurs świąteczny z języka niemieckiego – wyniki

Dnia 14 grudnia 2020 r. odbył się konkurs z j. niemieckiego – wirtualny Escape Room (pokój zagadek) „Tajemnicza kradzież worka z prezentami”.

Wzięło w nim udział 38 uczniów. Celem konkursu było rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań językiem niemieckim, utrwalenie słownictwa oraz zagadnień gramatycznych przy wykorzystaniu narzędzi TIK.

Miejsce pierwsze zdobył uczeń kl. 8b – Kacper Kass

Miejsce drugie zdobyła uczennica kl. 8e – Amanda Kruza

Miejsce trzecie natomiast uczeń kl. 7i – Filip Wachowski

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i życzymy FROHE WEIHNACHTEN

                                                                                                         Anna Kleppin – Formela

                                                                                                            Marta Dettlaff

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 4

To było już czwarte spotkanie klasy VIIc z gościem w ramach ogólnopolskiego projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Tym razem swój czas poświęciła nam p. Dorota Jankowiak – Dąbrowska, pedagog o specjalizacji resocjalizacji i socjoterapii, autorka i organizatorka warsztatów o charakterze profilaktycznym dla dzieci i młodzieży „ Jak nie schrzanić sobie życia wchodząc w konflikt z prawem”.

Pani Dorota przybliżyła uczniom pojęcia demoralizacji oraz przestępczości nieletnich. Opowiedziała w jakich godzinach można przebywać bez opieki, czym są czyny karalne i jakimi konsekwencjami są one związane.

Uczniowie kl. VIIc dowiedzieli się, że odpowiedzialność karna może być już od 13 roku życia, a także co zmienia się po ukończeniu 15 roku życia oraz kto odpowiada m.in. finansowo za jego czyny. Dowiedzieliśmy się również jak wygląda życie w zakładzie karnym czy poprawczym. Na koniec usłyszeliśmy dwie historie nastolatków, którzy przez swoje nieodpowiedzialne zachowanie „schrzanili swoje życie”

Lekcja była dla nas bardzo wartościowa i pouczająca.

                                                                               Anna Kleppin – Formela

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 3

Dnia 10. 12.2020 klasa VIIc wraz z wychowawcą mieli zaszczyt gościć na lekcji wyjątkową osobę, jaką jest na pewno Pan prof. Lech Mankiewicz – ambasador Khan Academy, nauczyciel fizyki i naukowiec z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Pan Lech Mankiewicz poprowadził dla nas bardzo inspirujące, zmuszające do przemyśleń spotkanie na temat tego, dlaczego warto uczyć się przez całe życie i o konieczności wywoływania w sobie głodu wiedzy. Podkreślił, jak ważne jest, by nie poddawać się, gdy napotykamy na przeszkody tylko odważnie powinniśmy iść do przodu i dążyć do swojego celu.

Pan Profesor uzmysłowił uczniom, że nauka zdalna jest dla nich ogromną szansą i to od nich zależy, jak dobrze ją wykorzystają.

                                                                   Anna Kleppin – Formela

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 2

Dnia 02.12.2020 kl. VIIc wraz z wychowawcą miała przyjemność gościć online na godzinie wychowawczej p. Sabinę Piłat – nauczycielkę, podróżniczkę oraz prowadzącą  YouTubowy kanał „Nauka w plecaku”.

Pani Sabina zabrała nas w ciekawą oraz inspirującą podróż po Europie, Azji i Afryce. Jednocześnie uświadomiła nas, jak ważna jest nauka oraz znajomość języków obcych.

Anna Kleppin – Formela

Światowy Dzień Pluszowego Misia

W środę 25 listopada 2020 r. obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Uczniowie naszej szkoły  przyłączyli się do wspólnego świętowania zabierając na lekcje online swoje pluszaki.  Nadesłane zdjęcia z misiami publikujemy poniżej, ale zanim obejrzycie zdjęcia przeczytajcie krótką informację o historii Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Miś-zabawka pojawił się w Niemczech się w końcu XIX wieku, gdzie niemiecka inwalidka Margarete Steiff, sparaliżowana wskutek choroby Heinego-Medina, szyła różne pluszowe zabawki-zwierzątka. Jej siostrzeniec Richard Steiff wpadł na pomysł, aby ulepszyć konstrukcję zabawek i rozpocząć ich produkcję. Pierwszy pluszowy miś został wyprodukowany w 1902 roku. W 1903 roku  zostały wystawione na targach w Lipsku, gdzie  zainteresowały Amerykanów.  Wkrótce 3000 egzemplarzy wyeksportowano do Stanów Zjednoczonych. Zainteresowanie pluszowymi niedźwiadkami było duże, dlatego też  podobne zabawki zaczęły wytwarzać inne firmy zabawkarskie. Firma Steiffa nadal istnieje i nadal zajmuje się produkcją pluszowych zabawek.

Istnieje też inna wersja  historii powstania tej sympatycznej maskotki. W 1902 roku, podczas jednego z polowań prezydenta Stanów Zjednoczonych Teodora „Teddy” Roosevelta, postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent, widząc przerażenie małego zwierzątka, kazał je uwolnić. „The Washington Post” opublikował rysunek Clifforda Berrymana ilustrujący to wydarzenie, co z kolei stało się inspiracją dla sklepikarza z Brooklynu, Morrisa Mitchoma, do produkcji pluszowych niedźwiadków o nazwie Teddy. Na użycie tego zdrobnienia specjalną zgodę wyraził  prezydent Teodor Roosevelt.

Pierwsze obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia miały miejsce  25 listopada 2002 roku, czyli w setną rocznice powstania zabawki. Na uwagę zasługuje fakt, że obecność pluszowych misiaczków wprowadziła wiele radości w życie naszej szkolnej społeczności, a ponadto każdy uczeń, który pojawił się na lekcji ze swoim misiem, był zwolniony z odpytywania na lekcji oraz z niezapowiedzianych kartkówek. Drodzy uczniowie, było miło, ale, jak mówi stare przysłowie,  co się odwlecze, to nie uciecze.

Na podst. https://pl.wikipedia.org/ oprac. S. Podolska

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 1

Klasa VII c bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Inicjatywa ta umożliwia zdalne spotkania z nauczycielami, specjalistami z wielu dziedzin nauki, twórcami popularnych stron, projektów i blogów, którzy w formie wymiany, realizują wzbogacające treści programowe podczas lekcji online.

Dnia 19 listopada 2020 r. odwiedziła nas p. Ewa Owczarek, nauczycielka j niemieckiego w Liceum Plastycznym w Gronowie Górnym, która zabrała nas na wirtualną wycieczkę po Berlinie, przekazując jednocześnie garść ciekawostek historycznych.

Anna Kleppin – Formela

Dynia w roli głównej

Mimo pandemii i zdalnego nauczania Samorząd Uczniowski przeprowadził konkurs zatytułowany Jesienny stroik z  dynią w roli głównej. Zanim jednak przejdziemy do wyników konkursu, poznajmy bliżej królową jesieni.

Dynia pojawiła się w Europie w XV wieku dzięki  Krzysztofowi Kolumbowi. Najpierw stanowiła po prostu  egzotyczną dekorację, ale z czasem zaczęto doceniać  zalety tej rośliny. We Francji otrzymała nazwę  „potiron”, czyli „duży grzyb”, a w Anglii  – „pumpkin”. Również w  Polsce dynia szybko zyskała popularność. Jedli ją zarówno możni panowie, jak i chłopi. Dynia jest rośliną o płożących łodygach i czepnych wąsach. Ma szerokie liście i duże  żółte kwiaty. Uprawiana jest niemalże na całym świecie. Najlepiej rośnie w  żyznej glebie, wilgotnym i słonecznym stanowisku. Typowym  przedstawicielem dyni jest  Cucurbita pepo, czyli dynia zwyczajna. Jest ona bardzo popularna w naszym kraju, podobnie jak dynia olbrzymia i makaronowa. Dynie różnią się smakiem i kolorem. Mimo że dynia ma pulchny  wygląd, pomaga nam schudnąć, ponieważ zawiera dużą ilość celulozy. Ma też  niewiele kalorii (10 dag to tylko 28 kcal). Dzięki witaminie E i prowitaminie A dynia wspiera naszą urodę. Zawiera również witaminę B2 oraz minerały – magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Pestki dyni zawierają  cynk, fosfor, mangan, kwasy tłuszczowe omega-3 i fitosterole. Jedzenie dyni  jest wskazane przy diecie odkwaszającej organizm i wzmacniającej jego odporność. Ze względu na wysoki  indeks glikemiczny  (czyli  parametr umożliwiający klasyfikację produktów spożywczych pod względem ich wpływu na po posiłkowe stężenie glukozy we krwi)  nie powinni jej jeść  diabetycy –  osoby chorujące na cukrzycę. Zarówno surowa jak i gotowana dynia zawiera tyle samo cennych wartości odżywczych. Dynia ma ogromne znaczenie w gospodarce niemal całego świata. Wiele odmian wykorzystuje się do celów leczniczych, kosmetycznych lub dekoracyjnych. Z dyni figolistnej wytwarza się słodycze, a także napoje bezalkoholowe i alkoholowe. Są również pasjonaci  uprawy warzyw gigantów, którzy co roku starają się wyhodować jak największy okaz. W tym roku największą dynią była dynia Zuza (839 kg) wyhodowana przez Grzegorza Zołotucha z okolic Żagania. Jesienią dynia staje się jednym z bardziej popularnych warzyw. Można z niej przyrządzić wiele smakowitych potraw. Pamiętajmy jednak, że dynia wymaga dodania odrobiny tłuszczu, bo wtedy nasz organizm lepiej przyswaja dyniowe witaminy. W Internecie jest mnóstwo przepisów na potrawy z dyni, może więc  spróbujecie coś z niej przygotować.

A teraz pora na prezentację nadesłanych zdjęć. Wszystkie stroiki są naprawdę przepiękne  i kreatywne . Niektóre z nich bawią, inne  wprowadzają nastrój grozy, a jeszcze inne tworzą  klimat jesiennej nostalgii. Nie pozostaje nic innego, jak w towarzystwie dyniowego stroika zjeść przepyszne rozgrzewające  dyniowe danie.

Oto wyniki Waszego głosowania:

Marta Głazik   8f   -I miejsce

Maja Barcz  7f  – II miejsce

Nathaniel  Domagała   6a – III miejsce

Wyróżnienia:

Sebastian Brodzisz  4a

Basia Formella  4c

Błażej Siwko  4b

DZIEŃ PATRONA SZKOŁY

Ze względu na reżim sanitarny obowiązujący w naszej szkole tegoroczne obchody Święta Patrona Szkoły przebiegały inaczej, niż zwykle. Jak zawsze, 29 września obowiązywał strój galowy, ale zamiast apelu  uczniowie obejrzeli w klasach prezentację o generale Józefie Wybickim, wysłuchali pogadanki o szkole i wspólnie odśpiewali hymn państwowy. Tego dnia ogłoszono również wyniki I Szkolnego Konkursu Internetowego pt. Józef Wybicki i jego czasy. W ramach konkursu uczniowie wykonali test z wiedzy o patronie, wcielili się w postać generała Wybickiego wygłaszając krótką przemowę do legionistów uzasadniającą napisanie dla nich Pieśni Legionów. Konkurs przeznaczony był dla klas ósmych, a każdą z nich reprezentował jeden uczeń. Zwycięzcy odebrali nagrody z rąk dyrektora szkoły – pani Olgi Tomaszewskiej.

Wyniki konkursu:

I miejsce – Karol Horodziejko kl.  8a

II miejsce – Kacper Kass kl. 8b

III miejsce – Malwina Malinowska 8kl. 8d

IV miejsce – Oliwier Caban kl. 8e i Oliwier Milewski kl. 8c