Klasy VII-VIII

                             Konkurs świąteczny z języka niemieckiego – wyniki

Dnia 14 grudnia 2020 r. odbył się konkurs z j. niemieckiego – wirtualny Escape Room (pokój zagadek) „Tajemnicza kradzież worka z prezentami”.

Wzięło w nim udział 38 uczniów. Celem konkursu było rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań językiem niemieckim, utrwalenie słownictwa oraz zagadnień gramatycznych przy wykorzystaniu narzędzi TIK.

Miejsce pierwsze zdobył uczeń kl. 8b – Kacper Kass

Miejsce drugie zdobyła uczennica kl. 8e – Amanda Kruza

Miejsce trzecie natomiast uczeń kl. 7i – Filip Wachowski

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i życzymy FROHE WEIHNACHTEN

                                                                                                         Anna Kleppin – Formela

                                                                                                            Marta Dettlaff

 

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 4

To było już czwarte spotkanie klasy VIIc z gościem w ramach ogólnopolskiego projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Tym razem swój czas poświęciła nam p. Dorota Jankowiak – Dąbrowska, pedagog o specjalizacji resocjalizacji i socjoterapii, autorka i organizatorka warsztatów o charakterze profilaktycznym dla dzieci i młodzieży „ Jak nie schrzanić sobie życia wchodząc w konflikt z prawem”.

Pani Dorota przybliżyła uczniom pojęcia demoralizacji oraz przestępczości nieletnich. Opowiedziała w jakich godzinach można przebywać bez opieki, czym są czyny karalne i jakimi konsekwencjami są one związane.

Uczniowie kl. VIIc dowiedzieli się, że odpowiedzialność karna może być już od 13 roku życia, a także co zmienia się po ukończeniu 15 roku życia oraz kto odpowiada m.in. finansowo za jego czyny. Dowiedzieliśmy się również jak wygląda życie w zakładzie karnym czy poprawczym. Na koniec usłyszeliśmy dwie historie nastolatków, którzy przez swoje nieodpowiedzialne zachowanie „schrzanili swoje życie”

Lekcja była dla nas bardzo wartościowa i pouczająca.

                                                                               Anna Kleppin – Formela

 

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 3

Dnia 10. 12.2020 klasa VIIc wraz z wychowawcą mieli zaszczyt gościć na lekcji wyjątkową osobę, jaką jest na pewno Pan prof. Lech Mankiewicz – ambasador Khan Academy, nauczyciel fizyki i naukowiec z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Pan Lech Mankiewicz poprowadził dla nas bardzo inspirujące, zmuszające do przemyśleń spotkanie na temat tego, dlaczego warto uczyć się przez całe życie i o konieczności wywoływania w sobie głodu wiedzy. Podkreślił, jak ważne jest, by nie poddawać się, gdy napotykamy na przeszkody tylko odważnie powinniśmy iść do przodu i dążyć do swojego celu.

Pan Profesor uzmysłowił uczniom, że nauka zdalna jest dla nich ogromną szansą i to od nich zależy, jak dobrze ją wykorzystają.

                                                                   Anna Kleppin – Formela

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 2

Dnia 02.12.2020 kl. VIIc wraz z wychowawcą miała przyjemność gościć online na godzinie wychowawczej p. Sabinę Piłat – nauczycielkę, podróżniczkę oraz prowadzącą  YouTubowy kanał „Nauka w plecaku”.

Pani Sabina zabrała nas w ciekawą oraz inspirującą podróż po Europie, Azji i Afryce. Jednocześnie uświadomiła nas, jak ważna jest nauka oraz znajomość języków obcych.

Anna Kleppin – Formela

Światowy Dzień Pluszowego Misia

W środę 25 listopada 2020 r. obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Uczniowie naszej szkoły  przyłączyli się do wspólnego świętowania zabierając na lekcje online swoje pluszaki.  Nadesłane zdjęcia z misiami publikujemy poniżej, ale zanim obejrzycie zdjęcia przeczytajcie krótką informację o historii Światowego Dnia Pluszowego Misia.

Miś-zabawka pojawił się w Niemczech się w końcu XIX wieku, gdzie niemiecka inwalidka Margarete Steiff, sparaliżowana wskutek choroby Heinego-Medina, szyła różne pluszowe zabawki-zwierzątka. Jej siostrzeniec Richard Steiff wpadł na pomysł, aby ulepszyć konstrukcję zabawek i rozpocząć ich produkcję. Pierwszy pluszowy miś został wyprodukowany w 1902 roku. W 1903 roku  zostały wystawione na targach w Lipsku, gdzie  zainteresowały Amerykanów.  Wkrótce 3000 egzemplarzy wyeksportowano do Stanów Zjednoczonych. Zainteresowanie pluszowymi niedźwiadkami było duże, dlatego też  podobne zabawki zaczęły wytwarzać inne firmy zabawkarskie. Firma Steiffa nadal istnieje i nadal zajmuje się produkcją pluszowych zabawek.

Istnieje też inna wersja  historii powstania tej sympatycznej maskotki. W 1902 roku, podczas jednego z polowań prezydenta Stanów Zjednoczonych Teodora „Teddy” Roosevelta, postrzelono młodego niedźwiadka. Prezydent, widząc przerażenie małego zwierzątka, kazał je uwolnić. „The Washington Post” opublikował rysunek Clifforda Berrymana ilustrujący to wydarzenie, co z kolei stało się inspiracją dla sklepikarza z Brooklynu, Morrisa Mitchoma, do produkcji pluszowych niedźwiadków o nazwie Teddy. Na użycie tego zdrobnienia specjalną zgodę wyraził  prezydent Teodor Roosevelt.

Pierwsze obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia miały miejsce  25 listopada 2002 roku, czyli w setną rocznice powstania zabawki. Na uwagę zasługuje fakt, że obecność pluszowych misiaczków wprowadziła wiele radości w życie naszej szkolnej społeczności, a ponadto każdy uczeń, który pojawił się na lekcji ze swoim misiem, był zwolniony z odpytywania na lekcji oraz z niezapowiedzianych kartkówek. Drodzy uczniowie, było miło, ale, jak mówi stare przysłowie,  co się odwlecze, to nie uciecze.

Na podst. https://pl.wikipedia.org/ oprac. S. Podolska

Ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję” – 1

Klasa VII c bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Inicjatywa ta umożliwia zdalne spotkania z nauczycielami, specjalistami z wielu dziedzin nauki, twórcami popularnych stron, projektów i blogów, którzy w formie wymiany, realizują wzbogacające treści programowe podczas lekcji online.

Dnia 19 listopada 2020 r. odwiedziła nas p. Ewa Owczarek, nauczycielka j niemieckiego w Liceum Plastycznym w Gronowie Górnym, która zabrała nas na wirtualną wycieczkę po Berlinie, przekazując jednocześnie garść ciekawostek historycznych.

Anna Kleppin – Formela

Dynia w roli głównej

Mimo pandemii i zdalnego nauczania Samorząd Uczniowski przeprowadził konkurs zatytułowany Jesienny stroik z  dynią w roli głównej. Zanim jednak przejdziemy do wyników konkursu, poznajmy bliżej królową jesieni.

Dynia pojawiła się w Europie w XV wieku dzięki  Krzysztofowi Kolumbowi. Najpierw stanowiła po prostu  egzotyczną dekorację, ale z czasem zaczęto doceniać  zalety tej rośliny. We Francji otrzymała nazwę  „potiron”, czyli „duży grzyb”, a w Anglii  – „pumpkin”. Również w  Polsce dynia szybko zyskała popularność. Jedli ją zarówno możni panowie, jak i chłopi. Dynia jest rośliną o płożących łodygach i czepnych wąsach. Ma szerokie liście i duże  żółte kwiaty. Uprawiana jest niemalże na całym świecie. Najlepiej rośnie w  żyznej glebie, wilgotnym i słonecznym stanowisku. Typowym  przedstawicielem dyni jest  Cucurbita pepo, czyli dynia zwyczajna. Jest ona bardzo popularna w naszym kraju, podobnie jak dynia olbrzymia i makaronowa. Dynie różnią się smakiem i kolorem. Mimo że dynia ma pulchny  wygląd, pomaga nam schudnąć, ponieważ zawiera dużą ilość celulozy. Ma też  niewiele kalorii (10 dag to tylko 28 kcal). Dzięki witaminie E i prowitaminie A dynia wspiera naszą urodę. Zawiera również witaminę B2 oraz minerały – magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Pestki dyni zawierają  cynk, fosfor, mangan, kwasy tłuszczowe omega-3 i fitosterole. Jedzenie dyni  jest wskazane przy diecie odkwaszającej organizm i wzmacniającej jego odporność. Ze względu na wysoki  indeks glikemiczny  (czyli  parametr umożliwiający klasyfikację produktów spożywczych pod względem ich wpływu na po posiłkowe stężenie glukozy we krwi)  nie powinni jej jeść  diabetycy –  osoby chorujące na cukrzycę. Zarówno surowa jak i gotowana dynia zawiera tyle samo cennych wartości odżywczych. Dynia ma ogromne znaczenie w gospodarce niemal całego świata. Wiele odmian wykorzystuje się do celów leczniczych, kosmetycznych lub dekoracyjnych. Z dyni figolistnej wytwarza się słodycze, a także napoje bezalkoholowe i alkoholowe. Są również pasjonaci  uprawy warzyw gigantów, którzy co roku starają się wyhodować jak największy okaz. W tym roku największą dynią była dynia Zuza (839 kg) wyhodowana przez Grzegorza Zołotucha z okolic Żagania. Jesienią dynia staje się jednym z bardziej popularnych warzyw. Można z niej przyrządzić wiele smakowitych potraw. Pamiętajmy jednak, że dynia wymaga dodania odrobiny tłuszczu, bo wtedy nasz organizm lepiej przyswaja dyniowe witaminy. W Internecie jest mnóstwo przepisów na potrawy z dyni, może więc  spróbujecie coś z niej przygotować.

A teraz pora na prezentację nadesłanych zdjęć. Wszystkie stroiki są naprawdę przepiękne  i kreatywne . Niektóre z nich bawią, inne  wprowadzają nastrój grozy, a jeszcze inne tworzą  klimat jesiennej nostalgii. Nie pozostaje nic innego, jak w towarzystwie dyniowego stroika zjeść przepyszne rozgrzewające  dyniowe danie.

Oto wyniki Waszego głosowania:

Marta Głazik   8f   -I miejsce

Maja Barcz  7f  – II miejsce

Nathaniel  Domagała   6a – III miejsce

Wyróżnienia:

Sebastian Brodzisz  4a

Basia Formella  4c

Błażej Siwko  4b

DZIEŃ PATRONA SZKOŁY

Ze względu na reżim sanitarny obowiązujący w naszej szkole tegoroczne obchody Święta Patrona Szkoły przebiegały inaczej, niż zwykle. Jak zawsze, 29 września obowiązywał strój galowy, ale zamiast apelu  uczniowie obejrzeli w klasach prezentację o generale Józefie Wybickim, wysłuchali pogadanki o szkole i wspólnie odśpiewali hymn państwowy. Tego dnia ogłoszono również wyniki I Szkolnego Konkursu Internetowego pt. Józef Wybicki i jego czasy. W ramach konkursu uczniowie wykonali test z wiedzy o patronie, wcielili się w postać generała Wybickiego wygłaszając krótką przemowę do legionistów uzasadniającą napisanie dla nich Pieśni Legionów. Konkurs przeznaczony był dla klas ósmych, a każdą z nich reprezentował jeden uczeń. Zwycięzcy odebrali nagrody z rąk dyrektora szkoły – pani Olgi Tomaszewskiej.

Wyniki konkursu:

I miejsce – Karol Horodziejko kl.  8a

II miejsce – Kacper Kass kl. 8b

III miejsce – Malwina Malinowska 8kl. 8d

IV miejsce – Oliwier Caban kl. 8e i Oliwier Milewski kl. 8c