Projekt Erasmus+ „Find my echo in you”

Projekt Erasmus+ „Find my echo in you” – zakończenie

Projekt Erasmus+ „Find my echo in you” dobiegł końca, a oto rezultat naszej pracy!
Książka zawiera informacje o projekcie, przegląd literatury oraz przykłady działań, które można zastosować w każdej szkole, a które my realizowaliśmy w trakcie trwania projektu.
Książka, która została wydana, została udostępniona wszystkim szkołom w regionie w ramach działań upowszechniających projekt. Wersja elektroniczna została również przesłana na platformy internetowe i przedstawiona jako open source do użytku dla większej liczby ludzi.

ECHO book English version with covers – książka do pobrania

OSTATNIA MOBILNOŚĆ W PROJEKCIE „FIND MY ECHO IN YOU”

Działania, które odbyły się w tureckiej szkole Sarnıç Şehit Uzman Çavuş Egemen Yıldız Ortaokulu w dniach 19-23 września 2022 r.  były ostatnią przeprowadzoną mobilnością i pokazały znaczną część wyników, które chcieliśmy osiągnąć. W ramach tej mobilności przeprowadzono różne działania, takie jak rozwój akademicki, rozwój zawodowy, rozwój językowy, interakcje kulturowe i działania, przekazywanie dobrych przykładów w klasie, a zwłaszcza zadania ewaluacyjne. W różnych zajęciach wzięło udział 9 uczniów i 6 nauczycieli ze szkół partnerskich, 8 nauczycieli i 27 uczniów oraz 4 rodziców z lokalnych uczestników. Polską drużynę reprezentowały p. Anna Korzonek, p. Marta Dettlaff oraz Dawid, Igor, Tymek i Janek z kl. 8h

Pierwszego dnia powitano gości zgodnie z tureckimi tradycjami i zwyczajami, a uczniowie zaprezentowali lokalny pokaz folklorystyczny. Następnie uczestnikom zostały zaprezentowane filmy i prezentacje obejmujące wszystkie procesy projektowe. Po zwiedzeniu szkoły, odbyło się kilka warsztatów podczas których uczestnicy brali udział w różnorodnych zajęciach mających na celu zrozumienie niepełnosprawności słuchowej i chodu oraz usprawniających pracę zespołową, współpracę i komunikację.

Drugiego dnia działania mobilności odbyły się w Centrum Świadomości w Izmirze, które zapewnia szkolenie w zakresie zrozumienia osób niepełnosprawnych i poszanowania różnic. Tematyka jest bezpośrednio związana z przedmiotem projektu; uczestnicy otrzymali od ekspertów informacje na temat języka migowego, odbyły się dyskusje na temat życia i trudności, z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne, a także mieli okazję doświadczyć i wczuć się w różne negatywności, jakich doświadczają osoby niepełnosprawne w społeczeństwie. Po zakończeniu zajęć uczestnicy zostali zabrani na zwiedzanie miasta. Najpierw wjechali kolejką linową na szczyt góry i mogli podziwiać wyjątkowe piękno Izmiru, następnie mieli okazję zobaczyć historyczne i kulturowe symbole w centrum miasta.

Trzeciego dnia uczestnicy zostali zabrani do nadmorskiego miasteczka w Izmirze. Tutaj uczniowie lepiej się poznali i świetnie się bawili, wykonując zajęcia nastawione na pracę zespołową, komunikację i współpracę. Rozmawiali również o tym, czego nauczyli się uczestnicząc w projekcie i jaki wpływ wywarł on na życie każdego z nich oraz jak zmienił ich stosunek do innych ludzi.

Podczas czwartego dnia kontynuowano różnymi zajęciami w innym centrum aktywności. Uczestnicy brali udział w różnych zajęciach, takich jak „Choreografia grupowa” w celu doskonalenia umiejętności współpracy, „Piłka, która przestaje się odbijać” w celu rozwiązywania konfliktów, „Chodzenie po linie”, aby zrozumieć innych poprzez ruch i refleksję. Dzięki tym zajęciom zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wszystkich grup mieli jeszcze jedną szansę na doskonalenie swoich umiejętności empatii.

Piątego dnia mobilności uczestnicy poznali historyczną i kulturową strukturę Izmiru podczas wycieczki po mieście. Podczas wyjazdu uczestnicy mieli okazję poznać atrakcje tureckiej kultury, a także kraju i regionu. Na spotkaniu po wyjeździe dokonano ogólnej oceny i wręczono uczestnikom certyfikaty.

Bieg Erasmusa

Przez 3 dni, między 13 a 15 października 2022 roku, na całym świecie (!) były organizowane spotkania, wystawy oraz debaty, w trakcie których było można posłuchać (lub samemu opowiedzieć) o efektach projektów Erasmus+ oraz wspólnie celebrować jego 35-lecie.

Nasza szkoła postanowiła z tej okazji zorganizować Bieg Erasmusa w parku miejskim.

W wydarzeniu z okazji #ErasmusDays wzięła udział drużyna składająca się z 4 osób, które aktywnie biorą udział w projektach Erasmus+ realizowanych w szkole. Zosia, Igor, Marcel, Dawid w biegu sztafetowym mieli za cel przebiegnięcie 10 km. Krzysiu był zawodnikiem rezerwowym, a pani Karolina Nalepka czuwała nad bezpieczeństwem naszych biegaczy.

Uczniowie łącznie przebiegli 11 km w czasie 62 min! Gratulacje!

Ostatnia mobilność echo

W ramach realizacji celów projektu „Find my echo in you” Szkoła Podstawowa nr 9 w Wejherowie gościła zespoły z Turcji, Macedonii Północnej i Bułgarii. Mobilność LTT odbyła  się w dniach 20-24  czerwca 2022 r., a szkoła gościła łącznie 7 nauczycieli i 9 uczniów.

Pierwszego dnia goście zostali powitani w szkole programem artystycznym w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Chór szkolny, choreografia tańca nowoczesnego, taniec z flagami oraz tradycyjne tańce kaszubskie dały możliwość poznania kultury i tradycji Polski, a także dały wgląd w szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych naszej szkoły. Po występach artystycznych uczniowie wzięli udział w zajęciach przełamujących lody, aby się poznać, co zaowocowało lepszą współpracą przy przyszłych zadaniach. Po zajęciach w szkole uczestnicy mieli okazję wybrać się na wycieczkę w okolice jeziora Dąbrówka. Nad tym malowniczym jeziorem kaszubskim każdy mógł spróbować swoich sił w radioyachtingu – sporcie będącym połączeniem modelingu i żeglarstwa z wysoko rozwiniętą elektroniką. Uczniowie i nauczyciele wykorzystali swoje umiejętności współpracy i komunikacji, aby konkurować w sterowaniu jachtami.

Drugi dzień rozpoczął się od działań w Ekofabryce w Wejherowie – miejskim centrum edukacji ekologicznej. Początkowo uczestnicy mobilności, w towarzystwie uczniów ze szkoły goszczącej oraz uczniów ze Szkolno-Wychowawczego Ośrodka Niesłyszących i Słabosłyszących nr 2 w Wejherowie, wzięli udział w warsztatach uświadamiających autyzm przygotowanych przez Fundację Autyzm-Wejherowo. Mottem spotkania była empatia, czyli umiejętność wczuwania się w stany emocjonalne innych ludzi. Przeprowadzone eksperymenty pozwoliły uczestnikom wczuć się w rolę osoby autystycznej. Uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem. Jedną z głównych idei warsztatów było promowanie otwartości i empatii wobec osób z autyzmem oraz przeciwdziałanie ich wykluczeniu społecznemu. Po warsztatach goście zwiedzili wszystkie pomieszczenia Eko-fabryki ucząc się o recyklingu, upcyklingu i ekologicznym stylu życia. Zaprezentowano również dwa filmy – jeden – teledysk w wykonaniu uczniów niesłyszących i niedosłyszących w języku migowym oraz drugi, krótki film o empatii – po projekcji filmów nastąpiła dyskusja na temat empatycznej postawy, wykluczenia społecznego itp. Bycie empatycznym oznacza między innymi bycie świadomym ekologicznie, ochronę środowiska, prowadzenie ekologicznego życia, dlatego też ostatnie warsztaty tego dnia polegały na wykonaniu ekologicznego opakowania z tkaniny i wosku pszczelego. Dzień spędzony w eko-fabryce pozwolił uczestnikom mobilności zwiększyć otwartość na ludzi, którzy doświadczają świata inaczej niż oni (osoby autystyczne, niesłyszący studenci) i zobaczyć świat ich oczami. Pomogło to również promować „zielone” życie, które staje się coraz ważniejsze dla wszystkich w dzisiejszych czasach.

Dzień trzeci – wycieczka do Pucka. Pierwszym zajęciem dla uczniów było robienie zdjęć, które łączyłyby różne emocje i elementy. Uczniowie, podzieleni na grupy, musieli połączyć m.in. wodę i szczęście, powietrze i smutek i wyrazić je na zdjęciach. Rozpoznawanie i nazywanie emocji jest ważną umiejętnością, jeśli chodzi o rozwijanie empatii, a dodawanie czynnika 4 żywiołów pozwala uczestnikom odkrywać i cieszyć się obszarem, w którym byli, w pełni.

Po warsztatach empatii uczniowie wzięli udział w lekcjach windsurfingu, podczas których musieli wykazać się aktywnym słuchaniem, komunikacją i uwagą.

Czwartego dnia wszyscy uczestnicy zostali zabrani na jednodniową wycieczkę, aby odkryć ciekawe miejsca w Polsce. Pierwszy przystanek był w części morskiej w Sarbsku – parku związanym z tematyką mórz i oceanów, a także historią i kulturą Pomorza w Polsce. Jest to jedyny i największy tego typu park, w którym możemy zobaczyć przedstawicieli gatunków fok szarych oraz przedstawicieli lwów morskich pływających w basenach. Uczestnicy mogli odbyć ścieżkę edukacyjną, aby spotkać się z modelami zwierząt z najgłębszych i najdalszych zakątków oceanów, wszystkie w naturalnych rozmiarach. Każdy model miał tabliczkę informacyjną z krótkim opisem, który pozwolił każdemu zobaczyć specyfikacje każdego gatunku. Latarnie morskie są integralną częścią kultury przybrzeżnej. W Sea Parku uczniowie i nauczyciele mogli zobaczyć wszystkie polskie latarnie morskie, odtworzone w skali 1:15. Modele zostały wykonane z wielką dbałością o szczegóły, dzięki czemu przypominają oryginały. Tablice informacyjne przy każdym z nich pomogły określić miejsce na mapie polskiego wybrzeża, a także wartość historyczną i kulturową. W Sea Park Sarbsk uczestnicy mobilności mogli również podziwiać muzeum prehistoryczne 3D, największe centrum fok w Polsce, gdzie pokazy na żywo z fokami i lwami morskimi odbywają się w trzech różnych basenach, spacerować po odwróconym galeonie statku i muzeum rzemiosła morskiego. Po wizycie w Parku Morskim goście zostali zabrani do Słowińskiego Parku Narodowego. Ze względu na dużą różnorodność przyrodniczą, w 1977 roku został włączony do Światowej Sieci Rezerwatów Biosfery UNESCO. Jego największą osobliwością są ruchome wydmy, które zajmują dużą część parku od strony morza. Jest to największy obszar wędrującego piasku w Europie, o powierzchni około 500 hektarów.

Ostatni dzień mobilności rozpoczął się od warsztatów dla studentów w parku miejskim. Uczniowie, podzieleni na grupy, musieli znaleźć rozwiązanie danego zadania, wykazać się kreatywnością, wyobraźnią, współpracą i umiejętnościami przywódczymi. Uczniowie otrzymali zestaw niepowiązanych ze sobą przedmiotów i musieli użyć ich wszystkich, aby stworzyć coś innego. Wykorzystali swoje umiejętności empatii, aby zrozumieć punkt widzenia innych ludzi na sytuację podczas pracy w grupie i pozwolić sobie na wpływ myśli i uczuć innych ludzi. Ostatnim zadaniem było zwiedzanie Wejherowa. Uczniowie, ponownie w grupach, musieli znaleźć pewne punkty orientacyjne w mieście i odpowiedzieć na pytania dotyczące tych miejsc, obiektów. Pozwoliło im to odkryć najciekawsze miejsca w mieście, zapoznać się z jego historią i zabytkami.

 

SPOTKANIE PROJEKTOWE W BUŁGARII 8-14.05.2022

Nauczycielki Anna Korzonek, Marta Dettlaff wraz z uczennicami z kl 7h – Olą, Zosią i Zuzią wzięły udział w mobilności do Bułgarii, do miasta Vratsa. Wyjazd, w ramach realizacji projektu Erasmus+ „Find my echo in you”, odbył się w dniach 8-14 maja. Podczas mobilności w zajęciach wzięli udział uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły z Bułgarii oraz nauczyciele wraz z uczniami z Turcji i Macedonii. Uczestnicy byli częścią działań i warsztatów projektowych, mogli również odwiedzić i zobaczyć niektóre zabytki i piękne otoczenie miasta Vratsa.

Pierwszego dnia uczestnicy spotkania zostali powitani w szkole w tradycyjny sposób. Odwiedzili szkołę, sale lekcyjne, spotkali się i porozmawiali z niektórymi uczniami oraz porównali systemy edukacyjne. Następnie odbyła się oficjalna ceremonia powitalna, prezentacja krajów partnerskich. Po południu uczestnicy mogli dołączyć do uczniów w specjalnej klasie „Skrzynia mojej babci” i zapoznać się z niektórymi tradycjami i zwyczajami kraju goszczącego, próbując zrozumieć inną kulturę.

Drugi dzień rozpoczął się od wycieczki do parku przyrody i wizyty w jaskini „Ledenika”. Następnie, uczestnicy odwiedzili Muzeum Etnograficzne i obejrzeli niektóre z wystaw (po obejrzeniu jednej z nich – Świat dzieci na początku 20 wieku, mogli cofnąć się w przeszłość i spróbować „zobaczyć” i poczuć życie dziecka wiele lat temu). Następnie odbyły się warsztaty kreatywne dla wszystkich uczniów, podczas których wykonano pamiątki dla siebie za pomocą specjalnej techniki artystycznej.

Trzeciego dnia uczestnicy pojechali na wycieczkę do malowniczego miasta Wielkie Tyrnowo – starej stolicy Bułgarii i zobaczyli niektóre z jego zabytków. Ta wycieczka pozwoliła uczestnikom poczuć atmosferę typowego bułgarskiego miasteczka.

W czwartek uczestnicy odwiedzili Centrum Młodzieżowe – Vratsa, gdzie zaprezentowano działalność tego ośrodka. Uczniowie obejrzeli i omówili krótki film o empatii a następnie zaangażowani byli w warsztaty rozwijające umiejętność empatii. Po południu uczestnicy udali się do wąwozu Vratsata, jednego z symboli miasta i odbyli długi spacer po skalnej okolicy, ciesząc się przyrodą, a także bawiąc się i spędzając czas razem. Wieczorem odbyła się kolacja z tradycyjnymi potrawami oraz uroczystość wręczenia certyfikatów uczestnictwa w tej mobilności dla wszystkich uczniów i nauczycieli.

Ostatniego dnia uczestnicy byli zaangażowani w grę „Czy możemy się zrozumieć?”.  Podzieleni na 3 zespoły i w towarzystwie gospodarzy, musieli znaleźć różne zabytki kultury we mieście, i spróbować porozumieć się z niektórymi mieszkańcami miasta na ulicy, zadając im kilka pytań i wymieniając słowa w swoich językach.

Uczestnicząc w mobilności, uczniowie i nauczyciele mieli szansę rozwinąć swoje umiejętności oraz świadomość międzykulturową.

„Dziewiątka” w Macedonii Północnej

W ramach założeń projektu Erasmus+ „Find my echo in you” realizowanego przez szkołę, nauczycielki Marta Dettlaff i Anna Korzonek wybrały się wraz z uczniami Janem Kiedrowiczem, Dawidem Gapińskim i Krzysztofem Kołodziejem na spotkanie projektowe do Macedonii Północnej. Mobilność w stolicy kraju, Skopje,  odbyła się w dniach 28.02.2022 – 04.03.2022 z udziałem nauczycieli i uczniów z krajów uczestniczących w projekcie – Turcji, Bułgarii i Polski.

Podczas trwającego tydzień spotkania, uczestnicy brali udział w zajęciach zarówno na terenie szkoły jak i poza nim. Znacząca część warsztatów odbywających się w macedońskiej szkole poświęcona była tematowi naszego projektu, czyli empatii, rozwijaniu umiejętności wczucia się w emocje osób, które są w innej sytuacji od naszej. Działania te motywowały uczniów i nauczycieli do komunikowania się ze sobą i doskonalenia swoich umiejętności językowych. Mieliśmy też możliwość przyjrzenia się jak wygląda szkoła w Skopje, jak prowadzone są lekcje i jak wygląda macedoński system edukacyjny.

Mobilność umożliwiła nam również zaznajomienie się z wartościami regionu i odkrywanie dziedzictwa kulturowego tego kraju – zwiedziliśmy stolicę kraju, Skopje wraz ze starym bazarem,  Ochrydę – miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, kanion Matka z jaskiniami.

Spotkanie zaowocowało zawarciem nowych, międzynarodowych przyjaźni, zacieśnił współpracę między szkołami partnerskimi, umożliwił wymianę doświadczeń oraz wzbogacił naszą wiedzę na temat kultury i zwyczajów panujących w innych krajach.

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – STYCZEŃ

W styczniu 2022 r.  klasa 7h zrealizowała dwie aktywności mające na celu rozwijanie empatii i umiejętności rozumienia emocji innych ludzi.

Podczas pierwszego zadania, uczniowie podzieleni byli na 3 grupy. Każda z nich dostała opis sytuacji (uczeń gnębiony w szkole, narażony na przemoc w domu, prowokowany do złego zachowania przez kolegów). Zadaniem uczestników było zapoznanie się z opisem i próba odpowiedzi na pytania: jakie emocje może odczuwać uczeń z danym problemem, dlaczego czuje się w ten sposób, co może zrobić, aby uniknąć tej sytuacji, co ty możesz dla niego zrobić. Po omówieniu zadania przez każdą z grup, cała klasa zastanawiała się w czym w dniu codziennym pomocne jest rozpoznawanie emocji innych ludzi, jak ta umiejętność przekłada się na ich życie.

Do drugiej aktywności zaproszeni byli ochotnicy, którzy na podstawie krótkiej informacji (np. Jesteś nowy w klasie, koledzy rozpuszczają plotki na twój temat itp) musieli wyobrazić sobie, jakie emocje mogą im towarzyszyć w danej sytuacji. Zadanie to pomogło uczniom w dynamiczny sposób przećwiczyć rozpoznawanie i nazywanie uczuć.  

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – GRUDZIEŃ

W grudniu, uczniowie realizujący projekt Erasmus+ „Find my echo in you” wzięli udział w aktywności nazwanej „Who am I?”.

Ochotnicy z klasy 7h w wyniku losowania otrzymali przygotowane przez nauczyciela karty ról. Zadaniem uczniów było wcielenie się w wylosowaną postać (np. uczeń narażony na przemoc w rodzinie, uczeń osiągający bardzo dobre wyniki w nauce itp.) i reagowanie na czytane przez nauczyciela zdania. Jeśli uczeń czuł, że zdanie dotyczy jego postaci, proszony był o zrobienie kroku do przodu, jeśli nie, pozostawał na miejscu. W wyniku ćwiczenia łatwo można było zauważyć, że niektórzy uczniowie wysunęli się na prowadzenie, podczas gdy inny prawie nie ruszyli się z miejsca. Uczestnicy aktywności, obserwując odległości między sobą zastanawiali się z czego wynika taka różnica oraz komentowali to, jak się czują  będąc na takiej a nie innej pozycji. Pozostali uczniowie w klasie próbowali odgadnąć role, w jakie wcielili się ich koledzy/koleżanki. Po zakończonym zadaniu wywiązała się dyskusja, podczas której uczniowie zastanawiali się jakie były czynniki, które spowodowały, że ochotnicy szli do przodu lub pozostawali w tyle, gdzie były źródła tych czynników, oraz co można zrobić, aby usunąć przeszkody wpływające na ich postęp.

Całe zadanie miało na celu przybliżenie uczniom pojęć dyskryminacji i sprawiedliwości społecznej.

Short Term Staff Training Activity, held from 29/11/2021 to 03/12/2021 at the host institution Szkoła Podstawowa nr 9 in Wejherowo, Poland

W aktywnościach odbywających się w Szkole Podstawowej nr 9 w ramach realizacji projektu ‘Find My Echo in You’ wzięło udział 5 nauczycieli z Turcji, po 4 nauczycieli z Macedonii i Bułgarii, 7 nauczycieli i specjalistów z Polski oraz 10 polskich uczniów. Podczas trwającej 5 dni mobilności uczestnicy brali udział w warsztatach na terenie szkoły, poznawali okolice i miejsca związane z historią i kulturą naszego kraju oraz mogli zapoznać się z charakterystyczną sztuką naszego regionu. Spotkanie zaowocowało ustaleniami dotyczącymi dalszych etapów projektu, nawiązaniem przyjaźni oraz wieloma pomysłami na wykorzystanie nowych pomysłów w pracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami.

29.11.2021

Wizyta gości zaczęła się od tradycyjnego polskiego powitania chlebem i solą. Po powitaniu i krótkiej wizycie w gabinecie pani dyrektor szkoły, udaliśmy się na aulę, gdzie zaplanowane były aktywności na przełamanie lodów. Zadania te w zabawny sposób pozwoliły nam zapamiętać swoje imiona i dowiedzieć się czegoś o sobie.

Następnie, uczniowie klas 7 i 8 przedstawili wykonane przez siebie prezentacje dotyczące naszych krajów partnerskich. Goście mogli dowiedzieć się, jak ich kraje widziane są oczami naszych uczniów. Na koniec wyzwanie – krótka lekcja języka polskiego. Nauczyciele z zagranicy uczyli się podstawowych pojęć w języku polskim, a następnie rywalizowali ze sobą rozwiązując quiz w aplikacji Quizziz.

Potem wizytujący udali się na spacer, zapoznając się z dwoma budynkami naszej szkoły. Zobaczyli oni, jak wyposażone są sale lekcyjne, sala komputerowa, sala językowa, mieli możliwość porozmawiania z uczniami, zobaczenia zaplecza sportowego. Dało to możliwość zapoznania się z polskim systemem edukacji, zauważenia podobieństw i różnic między naszymi krajami w tym aspekcie.

30.11.2021

Warsztatom tego dnia przyświecało hasło: Emocje i Komunikacja, gdyż pojęcie empatii bez nich nie istnieje. Pierwszym zadaniem, jakie czekało na uczestników było wybranie karty obrazkowej, która w jakiś sposób odzwierciedlała ich stan emocjonalny w danym momencie, ich energię. Dzięki temu zadaniu mogliśmy stwierdzić w jakim nastroju znajdują się uczestnicy zabawy, staraliśmy się zrozumieć ich emocje i łatwiej dzięki temu było dopasować dynamikę kolejnych zadań. Następnym wyzwaniem była aktywność: Kanapka. Zadaniem uczestników podzielonych na grupy było napisanie przepisu na kanapkę, podczas gdy jedna z osób wykonuje wszystkie polecenia. W rezultacie żadnej z grup nie udało się stworzyć właściwego przepisu, a to z uwagi na pułapki komunikacyjne. Zadanie miało na celu uświadomić uczestnikom, iż na co dzień posługujemy się dużymi skrótami myślowymi, zakładając, że nasz rozmówca zrozumie o co nam chodzi. Tymczasem nie zawsze tak się dzieje, co często doprowadza do niezrozumienia drugiej osoby. Właściwy sposób komunikowania się i brak założeń na temat rozmówcy, daje możliwość pełnego zrozumienia, a co za tym idzie otwiera drogę do wykazania się empatyczną postawą.

Podczas kolejnego zadania zabraliśmy uczestników na bezludną wyspę, gdzie działając w grupach musieli wykazać się kreatywnością, wyobraźnią, umiejętnością współpracy i przywództwa. Nauczyciele biorący udział w zadaniu: Bezludna Wyspa otrzymali „torebki przetrwania”, w których znajdowały się pozornie nie związane ze sobą przedmioty – od balona, poprzez papierową chusteczkę, aż do gumowej kaczuszki. Zadaniem uczestników było wcielenie się w rozbitków oraz wymyślenie sposobu na przetrwanie, używając przedmiotów, którymi dysponowali. Efektem zadania było dojście do wniosku, że wykazując się współpracą i empatią, nawet gdy ma się niewiele, można sobie poradzić w najgorszych warunkach. Że do przetrwania potrzebne nam jest wsparcie drugiego człowieka, który pobudza w nas chęć do walki oraz kreatywność.

Ostatnim warsztatem zaplanowanym na ten dzień, było zadanie związane z pojęciem komunikacji niewerbalnej. Uczestnicy, wcielając się w role dzikich zwierząt – naśladując ich ruchy i dźwięki mieli za zadanie ustawić się od najmniejszego do największego zwierzęcia. Nauczyciele wykazali się umiejętnościami podzielności uwagi oraz obserwacji. Wcielając się w dane zwierzę musieli jednocześnie obserwować pozostałych, aby wiedzieć na którym miejscu w szeregu stanąć. Mowa niewerbalna pomaga w przekazywaniu emocji, cech osobowości, intencji, oczekiwań wobec rozmówcy, wzmacnia efekt wypowiadanych słów lub dźwięków, uwidacznia cechy temperamentne, tak więc jest kluczowym pojęciem jeśli chodzi o kształcenie postaw empatycznych.

Po udanych zajęciach w szkole, udaliśmy się z wizytą do prezydenta miasta Wejherowa i w tym celu odwiedziliśmy Urząd Miasta, który znajduje się w Ratuszu Miejskim. Prezydent Krzysztof Hildebrandt zapoznał gości z historią miasta Wejherowa, przekazał pamiątkowe albumy i zaprosił do zwiedzenia zabytkowego Ratusza oraz znajdujących się w nim sal historycznych. Po spotkaniu mieliśmy okazję zwiedzić największe zabytki Wejherowa, wraz z przewodniczką Aleksandrą Kurowską-Susdorf – kościół, który jest najstarszym budynkiem w mieście i znajdującą się w nim kryptę ze szczątkami założyciela miasta i jego rodziny, rynek miejski z pomnikiem założyciela, pałac znajdujący się w kompleksie parkowym oraz słynną w całym regionie kalwarię, która jest 3cim najstarszym miejscem tego typu w Europie.

01.12.2021

Tego dnia goście mieli możliwość aby zwiedzić ważne dla naszego regionu miejsca. Pierwszym przystankiem było Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Odwiedzający mogli na własne oczy zobaczyć najdłuższą deskę świata, największe pianino świata, odwiedzić Dom Do Góry Nogami, który jest alegorią współczesnego świata, w którym tradycja i system wartości zostały postawione na głowie. Szymbark położony jest w samym sercu Kaszub i podczas wizyty w tym miejscu można zdobyć wiedzę na temat historii naszego kraju i regionu i kaszubskich tradycji.

Kolejnym przystankiem podczas wycieczki był zamek Malbork, wpisany na listę UNESCO w 1997 roku. Jest to największy z zachowanych w Europie średniowiecznych zamków. Trzyczęściowa twierdza obronna w stylu gotyckim składa się z Zamku Niskiego, Zamku Średniego i Zamku Wysokiego.

Ostatnim miejscem, do którego się udaliśmy był Gdańsk, gdzie uczestnicy wycieczki mogli spędzić czas na jarmarku bożonarodzeniowym lub wybrać się na spacer uliczkami starego miasta. Jest to miasto z ponad 1000 letnią tradycją, morska stolica Polski i jeden z największych portów nad Bałtykiem.

Zwiedzanie miejsc ważnych kulturowo i historycznie, pozwoliło naszym gościom lepiej poznać Polskę, nasze tradycje i lepiej zrozumieć ludzi, którzy tu mieszkają.

02.12.2021

Pierwszym warsztatem przygotowanym na ten dzień była zabawa pod tytułem: Baśń o plemionach. Prowadzący zajęcia czytał historie o 3 różnych plemionach zamieszkujących krainę fantazji. Uczestnicy podzieleni na grupy mieli za zadanie ucharakteryzować się odpowiednio do plemienia, jakie reprezentują. Każda grupa wyglądała inaczej, inaczej się zachowywała oraz przyświecały jej inne wartości. Członkowie plemion odgrywali scenki, które ich charakteryzowały. W trakcie przebiegu historii, członkowie plemion zauważyli i docenili wartości pozostałych plemion i przejęli niektóre z nich. Zabawa kończy się stworzeniem jednego wielkiego plemienia nazwanego plemię empatii, w którym różnice między uczestnikami zostają zatarte. Celem aktywności jest ukazanie, że pomimo tego, iż wszyscy na pierwszy rzut oka się różnimy to dzięki empatii jesteśmy w stanie zobaczyć w drugim człowieku coś, czego nam być może brakuje. Empatia sprawia, że jesteśmy bardziej świadomi swoich wzajemnych potrzeb i stajemy się sobie bliżsi.

Podczas trwania mobilności, uczestnicy dużo dowiedzieli się o Kaszubach – regionie w którym leży Wejherowo. Zapoznali się z tradycyjnym wzornictwem, haftem kaszubskim, poznali historię, język, tradycyjne stroje i tradycje kaszubskie a zwieńczeniem tego były kolejne warsztaty. Zadaniem uczestników było pomalowanie toreb w tradycyjne, kaszubskie kwiaty, używając farb akrylowych i własnej inwencji twórczej.

Tego samego dnia nastąpiła ceremonia wręczenia certyfikatów uczestnictwa dla wszystkich uczestniczących oraz podziękowań dla osób zaangażowanych w tą mobilność.

03.12.2021

Ostatni dzień mobilności zaczął się od występów artystycznych uczniów naszej szkoły. Na początek uczniowie klas 8 zatańczyli poloneza. Jest to polskim narodowy taniec reprezentacyjny o charakterze korowodowym.  Od wieków stanowił on ważną część balów i różnych uroczystości. Następnie, nasi goście byli świadkami kaszubskich tańców – Szewc i Kowal przygotowanych przez najmłodszych uczniów szkoły. Nauczyciele krajów partnerskich wysłuchali też piosenek i wierszy w języku kaszubskim.

Ostatnim zadaniem, które podsumowywało mobilność, było sprawdzenie ile wiadomości na temat naszej szkoły i Polski zdobyli nasi goście. Podzieleni na grupy rywalizowali tańcząc taniec kaszubski, powtarzając polskie łamańce językowe, rysując portret założyciela miasta oraz odpowiadając na pytania quizzowe.

Następnie w szkole zrealizowano pożegnanie z udziałem nauczycieli naszej szkoły oraz gości z krajów partnerskich.

Publikacje o wydarzeniu w portalach wejherowskich:

http://www.wejherowo.pl/artykuly/wejherowo-gosci-nauczycieli-z-turcji-bulgarii-i-macedonii-polnocnej-a8224.html

 

https://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/52030-nauczyciele-z-turcji-bulgarii-i-macedonii-polnocnej-przyjechali-do-wejherowa

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – LISTOPAD

W ramach realizacji projektu Erasmus + „Find my echo in you”, uczniowie klasy 8 wzięli udział w zajęciach o nazwie: Emotion Statue, których celem było zrozumienie uczuć drugiej osoby.

Uczestnicy, podzieleni w pary mieli za zadanie wylosować jedną z przygotowanych wcześniej kart z nazwami emocji a następni spróbować wyjaśnić tę emocję drugiemu uczniowi bez używania jakichkolwiek wskazówek słownych. Uczniowie używali gestów, mimiki, postawy ciała. Po zakończonym zadaniu, gdy wszyscy uczniowie zaprezentowali i odgadli uczucie drugiej osoby, wywiązała się dyskusja podczas której uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytania jak się czuli, próbując zrozumieć uczucia partnera, czy łatwiej było zrozumieć uczucia drugiej osoby lub wyrazić własne uczucia, co zyskujemy, gdy rozumiemy emocje drugiej osoby?

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – PAŹDZIERNIK

W październiku zespół projektowy Erasmus+ przygotował dla uczniów dwa zadania.

Pierwszym z nich, była aktywność nazwana Find my feelings. Nauczyciel prowadzący zajęcia przygotował dla uczniów 4 scenariusze przedstawiające różne miłe i niemiłe sytuacje (np. mimo, iż bardzo się starałeś, twoja drużyna przegrała ważny mecz), które zostały porozwieszane w sali, w której odbywały się zajęcia. Wszyscy członkowie grupy poproszeni zostali o zapoznanie się z nimi. Następnie rozdano uczniom przygotowane wcześniej karty z nazwami różnych emocji. Uczestnicy aktywności mieli za zadanie zastanowić się jak by się poczuli w każdej z przedstawionych sytuacji oraz o przyklejenie odpowiedniej kartki z nazwą tego uczucia. Uczniowie mogli wkleić więcej niż jedną emocję w tym samym scenariuszu, jeśli czuli taką potrzebę. Po zakończeniu zadania, nauczyciel przeczytał na głos sytuację i towarzyszące jej emocje uczniów zwracając uwagę na podobieństwa i różnice i podkreślając, co można odczuć w obliczu wydarzenia i że to uczucie może się różnić w zależności od osoby.

Drugą aktywnością realizującą założenia projektu Erasmus+ „Find my echo in you” jest ćwiczenie pod tytułem „Zrozum mnie”. Uczniowie siedząc w rzędach, naprzeciwko siebie mają za zadanie zamknąć oczy i wyobrazić sobie swoje bezpieczne miejsce. Następnie, przenoszą ten obraz na jedną wspólną rolkę papieru. Uczniowie porównując swoje obrazki prowadzą dyskusję na temat tego, dlaczego czują się bezpiecznie akurat w tym a nie innym miejscu, potrafią dostrzec różnice i podobieństwa między sobą i swoimi odczuciami.

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – WRZESIEŃ

W ramach realizacji projektu Erasmus+ „Odnajdź w sobie moje echo” uczniowie klasy 6b oraz 7h brali udział w aktywnościach związanych z empatią i określaniem uczuć.

Pierwszym zadaniem był „Kącik Emocji” – w klasie zawisły obrazki wyrażające podstawowe uczucia – smutek, radość, złość i strach. Zadaniem uczniów było zadecydowanie do której emocji jest im danego dnia najbliżej oraz zapoznawali się z metodami wyrażania tych uczuć oraz radzenia sobie z nimi. Następnie, z pomocą nauczyciela uczniowie brali udział w dyskusji zastanawiając się skąd wzięły się w nich te emocje, dlaczego, porównywali je między sobą i dzielili się swoimi doświadczeniami.

Kolejnym wrześniowym zadaniem, którego podjęła się klasa 7h, była projekcja filmu wzbudzającego uczucia empatii do głównego bohatera. Po obejrzeniu filmu uczniowie w dyskusji próbowali odpowiedzieć na pytania:

*Co zrobiło na Tobie największe wrażenie w obejrzanym filmie?

*Jak myślisz, jakie emocje bohater filmu odczuwał najbardziej?

* Co robisz, gdy czujesz tę emocję, jak się zachowujesz?

*Jak byś się zachowywał, gdybyś był bohaterem filmu?

* Gdyby była jedna rzecz, którą chciałbyś zmienić w filmie, co byś zrobił inaczej? Czemu?

Ostatnim zadaniem przygotowanym przez zespół projektowy Erasmus+ była aktywność nazwana Rozpoznawanie Emocji.

Uczniowie zostali poproszeni o wyjaśnienie słowa „emocja” i podanie kilku przykładów. Zostały one zapisane na tablicy. W ramach ćwiczenia uczniowie wybierali co najmniej 2 emocje zapisane na tablicy i podawali przykłady sytuacji, w których tych emocje doświadczyli. Uczniowie opowiadali, jak się zachowywali, kiedy odczuwali daną emocję, zastanawiali się czy teraz postąpili by w podobny sposób, czy coś by zmienili. Celem tego ćwiczenia było Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania uczuć.

Szkoła otrzymała Europejską Odznakę Jakości eTwinning za wspaniałą pracę w projekcie eTwinning „The EU Team – Eurokids United.

#ErasmusDays

#ErasmusDays jest inicjatywą mająca na celu upowszechnienie rezultatów projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+.

Przez 3 dni, 14-16 października 2021 r., na terenie całego świata organizowane były spotkania, wystawy oraz debaty, w trakcie których było można posłuchać o efektach projektów Erasmus+. 

W ramach obchodów tegorocznej edycji #ErasmusDays w SP9 zorganizowana została wystawa upowszechniająca dotychczasowe działania projektowe.

ZAJĘCIA DLA RODZICÓW – LUTY

18.02.2020 Zespół projektowy Erasmus+ zorganizował warsztaty dla rodziców, których dzieci uczęszczają do Szkoły Podstawowej nr 9.  Przedmiotem badania były bariery komunikacyjne i potrzeby dziecka. Rodzice podzieleni na grupy wzięli udział w kilku zajęciach.

Podczas jednego z zadań uczestnicy otrzymali zdjęcia dzieci w różnych sytuacjach. Poproszono ich, aby określili potrzeby i oczekiwania dziecka oraz zastanowili się, kto powinien je zaspokoić.

Inne działanie obejmowało dyskusję na temat tego, czym jest zdrowe środowisko szkolne i jakie są sposoby jego uzyskania.

Rodzice zostali również poproszeni o przywołanie swoich pozytywnych i negatywnych wspomnień z dzieciństwa o członkach rodziny.

Wyżej wymienione działania zostały wykorzystane w celu zapewnienia, że dorośli, wykorzystując empatię, są świadomi potrzeb dzieci.

Druga część warsztatów dotyczyła pojęcia barier komunikacji werbalnej i werbalnej oraz komunikacyjnej. Rodzice otrzymali opaski ze wskazówkami, jak komunikować się z każdym z nich. Uczestnicy zostali poproszeni o omówienie różnych tematów zgodnie z podanymi wskazówkami. Pod koniec działalności rodzice zostali poproszeni o zidentyfikowanie barier komunikacji, a także o wymienienie czynników sprzyjających dobrej komunikacji.

 

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW – STYCZEŃ

04.01.2020 Zespół projektowy Erasmus+ odwiedził innych uczniów z „pudełkiem uczuć”. Celem działania było umożliwienie uczniom wyrażania uczuć, które zwykle tłumią. Zadaniem uczniów było dokończenie zdania: chciałbym, aby mój nauczyciel wiedział…

Po zebraniu wszystkich odpowiedzi zespół Erasmus + zebrał się, aby ocenić wynik. Nasz psycholog szkolny pomógł przeanalizować wszystkie podane odpowiedzi.

Uczucia uczniów były w większości pozytywne, wymienili nauczycieli, których lubią, mówili, że czują się dobrze podczas lekcji, doceniali przyjazną atmosferę.

To, co im się nie podobało, to brak spójności wyrażony przez niektórych nauczycieli, mówili, że czują się przytłoczeni ilością prac domowych i zadań. Niektórzy uczniowie myśleli również, że nauczyciele nie wiedzą, jak to jest być uczniem w dzisiejszych czasach. Czasami czują się zestresowani i niespokojni.

Zespół Erasmus + próbował dowiedzieć się, które czynniki wpływają na uczucia uczniów i zastanowić się nad sposobami pomagania uczniom, którzy wyrażają negatywne uczucia.

Ogólnie rzecz biorąc, uczniowie czuli się dobrze mogąc wyrazić swoje uczucia i chcą, aby „pudełko uczuć” pozostało w naszej szkole jako stały element.

 

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI W RAMACH AKTYWNOŚCI W PROJEKCIE ERASMUS +

„FIND MY ECHO IN YOU”

 10.12.2019 odbyły się warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli. Tematyką zajęć była empatia. Nauczyciele w grupach wykonywali różne ćwiczenia mające na celu podniesienie świadomości dorosłych na temat potrzeb dziecka.

 

Krótki Program Szkoleniowy dla Pracowników

w ramach projektu Erasmus + Współpraca Szkół KA229

W dniu 24.11.2019 p. Olga Tomaszewska, p. Marta Dettlaff i p. Anna Korzonek udały się do Turcji na pierwsze spotkanie dotyczące odbywającego się w naszej szkole projektu Erasmus + „Find my echo in you”.

Podczas trwającego tydzień pobytu u gospodarzy w Izmirze, działo się bardzo dużo. Codzienne szkolenia, warsztaty, rozmowy z nauczycielami i uczniami, wzajemne poznawanie się wszystkich uczestników z krajów partnerskich – z Turcji, Macedonii, Bułgarii, Polski. Mimo wielu obowiązków związanych z realizacją projektu znalazł się również czas na zwiedzanie oraz na spróbowanie słynnej kawy po turecku.

Tydzień spędzony w Izmirze zaowocował ustaleniami dotyczącymi dalszych etapów projektu, nawiązaniem nowych przyjaźni oraz wieloma pomysłami na pracę z uczniami.

 

SP 9 w Turcji w ramach programu Erasmus +

Dzień 1

Spotkanie w SZKOLE

Spotkanie z DYREKTOREM

Dzień 2

Prezentacje

Warsztaty

Zwiedzanie Izmiru

Dzień 3

Wycieczka kulturoznawcza do starożytnego miasta Efez, domu Maryi Dziewicy
oraz wioski Şirince.

Dzień 4

Warsztaty artystyczne oraz Ebru ( tradycyjna turecka sztuka zdobienia papieru).

Dzień 5

Podsumowanie wizyty, uroczyste zakończenie

 

PLAKAT WYBRANY

W dniach 13-14.11.2019 uczniowie biorący udział w projekcie Erasmus+ przeprowadzili wśród wszystkich klas głosowanie na najlepszy plakat ilustrujący tytuł projektu „Find my echo in you”.

Walka była wyrównana, gdyż wszystkie plakaty były ciekawe a ich twórcy wykazali się dużą kreatywnością. Największe uznanie zdobył plakat nr 3, na drugim miejscu znalazła się praca z numerem 7, a kolejne miejsce na podium zajął plakat nr 2.

Ogromne gratulacje dla zwycięzców!

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie.

 

PLAKATY

Grupa uczniów biorąca udział w projekcie stworzyła plakaty, które obrazują tytuł naszego projektu Erasmus +  „Find my echo in you”.

Wszyscy postarali się tak bardzo, że trudno jest nam wybrać ten najlepszy – potrzebujemy Waszej pomocy!

W najbliższych dniach, grupa uczniów odwiedzi Wasze klasy wraz z plakatami – zagłosujcie na ten, który jest Waszym zdaniem tym naj!